Kondomi ja tietovihkonen kaikille 8.luokkalaisille

Mediatiedote
24.9.2015

Kondomi ja tietovihkonen kaikille 8.-luokkalaisille

Maailman ehkäisypäivää vietetään lauantaina 26.9. Väestöliitto haluaa nostaa esiin kondomin merkityksen ehkäisyvälineenä ja erityisesti Kumita-kampanjan. Nuorilta on kerätty syksyn aikana videopätkiä kondomin käytöstä ja niistä on tehty lyhyt kooste, joka löytyy osoitteesta http://bit.ly/kumitaehkäisypäivänä.

Kumita-kampanja lähetti tänä syksynä yläkoulujen kautta 65 000 kahdeksasluokkalaiselle värikkään paketin, joka sisältää kondomin ja pienen tietovihkosen. Sosiaali- ja terveysministeriön rahoittama Kumita on suunnattu yläkouluikäisille ja sen toteuttavat Väestöliitto ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Kampanja kertoo nuorille myönteisellä tavalla kondomin käytöstä seksitautien ehkäisymenetelmänä.

Yläkouluihin lähetetyssä Kumita-paketin vihkosessa on tietoa ja vinkkejä kondomin käytöstä sekä nuorten tuntemien artistien ja urheilijoiden riimittelyjä. Kaikille 8.-luokkalaisille tarjotaan mahdollisuus vastaanottaa kondomi. Kumita-paketin antaa oppilaalle joko terveystiedon opettaja tai kouluterveydenhoitaja.
Käytä kumia. Se ei ole noloa, vaan parantaa oloa. – Joonas Rask
Pysy lujana, käytä kortsua! – Satin Circus

Kumita vahvistaa mielikuvaa kondomista arkipäiväisenä esineenä, jota kannetaan aina mukana kuten kotiavaimia tai kännykkää. Luottokamasi. Aina mukana. Alltid med. Kampanja myös kannustaa yläkouluikäisiä tutustumaan kondomiin jo ennen kuin sen käytölle on tarvetta kumppanin kanssa. Tähän viittaa myös kampanjan slogan Kumita. Kun on sen aika.

– Kondomin käyttöä ei voi osata harjoittelematta, niin kuin ei mitään muutakaan taitoa. Siksi tutustuminen kondomiin on tarpeellista, vaikka tositarkoitukseen olisi vielä vuosia matkaa. Kun väline on tuttu ja käyttöä harjoitellut omassa rauhassa, kynnys ottaa kumi käyttöön kumppanin kanssa ei tunnu niin suurelta, sanoo Väestöliiton nuorisolääkäri Miila Halonen.

Osa nuorista uskoo, että kondomin ostamiselle on ikäraja

Kouluterveyskyselyn (2015) mukaan 8 prosenttia perusopetuksen 8.-9.-luokkalaisista luuli, että kondomin ostamiselle on ikäraja. 12 prosenttia nuorista ei osannut sanoa, onko ostamiselle ikärajaa. Ammatillisen perusopetuksen ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijoista 7 prosenttia ja lukion ensimmäisen ja toisen vuosiluokan opiskelijoista 5 prosenttia luuli, että kondomin ostamiselle on ikäraja.

– Terveystiedon opetuksen täytyykin olla kokonaisvaltaista; ei riitä, että opetetaan kondomin käyttöä, pitää myös kertoa, mistä ja miten niitä hankitaan, korostaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asiantuntija Katriina Bildjuschkin.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Kouluterveyskysely tuottaa tietoa nuorten elinoloista, kouluoloista, koetusta terveydestä, terveystottumuksista sekä opiskeluhuollosta. Kyselyyn vastasi vuonna 2015 noin 50 000 peruskoulujen 8. ja 9. luokkien oppilasta sekä noin 40 000 lukioiden ja noin 30 000 ammatillisten oppilaitosten ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijaa.

Kumita palvelee nuoria käyttäjiä eri kielillä. Mobiilisovellusta voi pelata puhelimella suomeksi tai ruotsiksi. Kumita.fi-sivustolta löytyy tietoa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Sivustolla voi pelata Kumimania-peliä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Lisätietoja:

www.kumita.fi