Kannatamme raiskauksen määritelmän muuttamista suostumukseen perustuvaksi

25.11.2019

Väestöliitto kannattaa raiskauksen määritelmän muuttamista suostumukseen perustuvaksi. Näkemyksemme mukaan esitetty muutos vahvistaa yksilön seksuaalista itsemääräämisoikeutta. Seksuaalioikeuksiin kuuluu saada vapaasti päättää, kenen kanssa ja millä tavalla seksuaaliseen kanssakäymiseen ryhtyy, jos ryhtyy. Nykylainsäädäntö mahdollistaa lamaantumisen tulkitsemisen suostumuksena seksiin ja siten lamaantunut raiskauksen uhri jää vaille rikoslain suojaa.

Väestöliitto antoi lausuntonsa eduskunnan lakivaliokunnalle kanslaisaloitteesta, jossa vaaditaan raiskauksen määritelmän muuttamista suostumusperustaiseksi.

Muutos  raiskauksen määritelmään on mielestämme hyvin perusteltu, koska se selkiyttää sallitun ja tuomittavan seksuaalisen käyttäytymisen rajoja. Se lisää raiskauksen uhrin oikeusturvaa tilanteessa, jossa hän on lamaantunut tai jäykistynyt toimintakyvyttömäksi. Esitämmekin kansalaisaloitteen mukaista suostumusperustaisen raiskauslainsäädännön valmistelua.

Tutustu lausuntoomme

Kannatamme raiskauksen määritelmän muuttamista suostumukseen perustuvaksi