Murkkumanuaali tarjoaa tukea ja tietoa teinin vanhemmalle

11.9.2012

Julkaisuvapaa 11.9.2012 klo 11.00

Kapinointi vanhempien maailmaa ja näkemyksiä kohtaan kuuluu nuoren itsenäistymiseen ja aikuistumiseen. Kaikki vanhemmat tuntevat ainakin ajoittain neuvottomuutta murkkujen murinan ja voimakkaan kuohahtelun edessä. Myös nuoruusikään liittyvät riskit huolestuttavat.
Uuteen Murkkumanuaaliin on koottu vanhempien Väestöliiton Murkun kanssa -nettipalveluun lähettämiä keskeisimpiä kysymyksiä ja huolenaiheita sekä niihin annettuja asiantuntijavastauksia. Kirja antaa vanhemmille tietoa ja neuvoja, avaa uusia näkökulmia sekä valaa uskoa siihen, että murrosiästäkin selvitään.

- Jokainen vanhempi kohtaa joskus tilanteita, jolloin hän tarvitsee etäisempää näkökulmaa asioiden oikeiden mittasuhteiden hahmottamiseksi, muistuttaa julkaisun tekijä, koulukuraattori Maija Lehtikangas.

– Tarvitaan myös uskoa siihen, että teinistä kasvaa vielä täyspäinen aikuinen, kun vain jaksaa sitkeästi ja johdonmukaisesti ohjata häntä.
Vanhempien suurimpia huolenaiheita ovat nuoren päihdekokeilut, kaveripiiri tai sen puuttuminen, mielenterveysongelmat sekä seksuaalisuuteen ja seksin aloittamiseen liittyvät asiat. Koulunkäynnin takkuaminen ja nuoren tulevaisuus sekä liiallinen pelaaminen ja netissä ”roikkuminen” ovat myös tavanomaisia keskustelun ja erimielisyyksienkin aiheita perheissä.

- Viimeaikaisten koulusurmien ja nettigrooming-keskustelujen jälkeen nuorten mielenterveyteen tai yksinäisyyteen sekä netin ja median vaikutukseen liittyvät huolenaiheet ovat korostuneet, kertoo Lehtikangas.

Vanhempien on hyvä tietää, mitä kehitystehtäviä ja -vaiheita nuoren kasvuun kuuluu.
- Perheen nuori, usein se esikoinen, on kuin jäänmurtaja, joka puskee itselleen vapauksia, oikeuksia ja arvostusta. Hän haluaa opetella aikuisuutta ja saada luottamusta, vaikka tekeekin virheitä. On siinä muristavakin, jos aikoo kasvattaa vanhemmista murrosikäisen vanhemmat, toteaa asiantuntijalääkäri Raisa Cacciatore.
Luottamus voi olla kuuma peruna perheissä, kun huoli ja pelot painavat vanhempaa ja murkku kokee sen epäluottamuslauseena.
- Miten uskaltaa antaa lisää liekaa, kun juuri äsken on mokattu? Minkä verran nuorelta voi vaatia? Asiat on voitava selvittää ja hyvittää ja aloitetaan taas puhtaalta pöydältä, vaikka uudet selvitystilat täyttävät pöydän. Unelmat ovat kuitenkin olemassa eikä ketään hylätä – siitä kasvaa vahva yhteys murkun ja vanhemman välille, Cacciatore tähdentää.
Kaikki murrosikäiset eivät suinkaan murise kovin voimallisesti tai pitkään, mutta pärjätäkseen elämässä ja ihmissuhteissa nuoren on saatava tuntumaa siitä, miten pitää kiinni omista näkemyksistään ja miten kohdata vastustusta. Nuori tarvitsee kokemusta ristiriitojen selvittelystä ja luottamusta siihen, että hän pärjää, vaikka joskus kohtaakin hankalia tilanteita ja pettymyksiä.
- Nuoret ovat myös taitavia saamaan ihan tolkullisenkin vanhemman epäilemään ajoittain omia kasvatusnäkemyksiään. Väsyneenä voi sortua riitelemään toisarvoisista asioista, mikä ”syö” vanhemman uskottavuutta niissä tilanteissa, kun tarvitaan napakkaa puuttumista, Lehtikangas toteaa.
Vanhempien vaativana tehtävänä on toimia väsymättömänä ja määrätietoisena harjoitusvastustajana nuorelle. Selviytyäkseen he tarvitsevat jämäkkyyden lisäksi hyvää huumorintajua, itsearvostusta ja armollisuutta itseään kohtaan.
Väestöliiton Murkun kanssa -netti oli ensimmäinen murrosikäisten vanhemmille suunnattu nettipalvelu. Vuosien 2007–2011 aikana vastattiin noin 200 vanhempien lähettämään kysymykseen.Toimintaa rahoitti vakuutusyhtiö Tapiola.
Lisätietoja: Maija Lehtikangas, p. 040-314 3273
Raisa Cacciatore, p. 040-529 7155
Murkkumanuaali – tietoa ja vastauksia teinin vanhemmille.  98 s. Hinta 24 € + toimituskulut. Tilaukset: www.vaestoliitto.fi/nettikauppa
Maija Lehtikangas toimi Väestöliiton Murkun kanssa -nettipalvelun vastaavana projektikoordinaattorina 2007–2011.

Murkkumanuaali tarjoaa tukea ja tietoa teinin vanhemmalle