Sinustako Superori - testaa tietosi seksuaaliterveydestä

3.9.2013

Julkaisuvapaa 3.9.2013 klo 11

Seksuaaliterveystietoa uudella, nuorten tarpeista lähtevällä tavalla
Oletko Superori vai Himohumma?

Väestöliitto tarjoaa nuorille uudenlaisen pelin, jolla nämä voivat testata tietojaan seksistä ja muista heitä kiinnostavista asioista. Peli toimii niin verkossa kuin mobiilissa. Humoristisen ja kilpailuhenkisen pelin tavoitteena on kohentaa erityisesti yläkouluikäisten poikien tietoja seksuaaliterveydestä.

Superori (www.superori.fi) on Väestöliiton asiantuntijoiden suunnittelema peli, joka vastaa nimenomaan yläkouluikäisten poikien tiedon tarpeeseen.  – Pojat ovat jääneet tyttöjen varjoon seksuaaliterveystiedoissa, heillä on heikompi tietotaso kaikilla aihealueilla. Pelin tarkoitus onkin kuroa umpeen tätä eroa, kertoo tutkimusprofessori Osmo Kontula Väestöliitosta.

Superori-peli on kehitetty Kontulan vetämässä Väestöliiton PoikaS-hankkeessa, jonka on rahoittanut Raha-automaattiyhdistys. Hankkeen tavoitteena on edistää poikien seksuaalista hyvinvointia ja helpottaa heidän kasvuaan miehiksi.

Hankkeen aiempi tutkimus osoitti, että pojat eivät saa mielestään oikeanlaista tietoa, oikeassa vaiheessa ja heille sopivalla tavalla. Pojat kaipaavat toimintaa, tekemistä ja ennätyksiä. He arvostavat huumoria ja ajankohtaisia seksiin ja seurusteluun liittyviä tietoja, joita saisi mieluiten netti- ja virtuaalimaailmassa. Uusi peli on siis tehty poikien toiveiden ja tarpeiden mukaan ja sen sisällössä on huomioitu ne asiat, joista pojat kaipaavat tietoja.

Pelin aihealueet liittyvät kasvuun ja kehitykseen, fyysisiin muutoksiin, normaaliuden määrittämiseen, ehkäisyyn, seksiin, seurusteluun ja ihmissuhdetaitoihin. – Pelissä on konkreettista koulutietoa, mutta yhtä lailla se sisältää tapakasvatusta, joka kannustaa poikia herrasmiesmäiseen käytökseen, Kontula tiivistää.

Superori sisältää 240 kysymystä. Näistä 60 on kyllä ja ei kysymyksiä ja 180 kysymyksessä on neljä vastausvaihtoehtoa. Peliin valikoituu aina satunnaisesti kutakin erää varten 10 kysymystä. Pelaajan pitää osata valita oikea vaihtoehto, jotta pääsee eteenpäin. Pelissä voi valita itselleen pelihahmon useamman erilaisen hahmon joukosta. Pelihahmo kehittyy, kun pelaaja siirtyy pelissä ylemmälle tasolle. Peliä voikin pelata useita kertoja ja näin pyrkiä parantamaan tulostaan.

Poikia motivoidaan kilpailemaan seksuaaliterveystiedoissa itsensä lisäksi muiden nuorten kanssa. Pelissä menestyvät voivat saada yhteensä kymmenen erilaista virtuaalista palkintoa. Pelitulokset voi jakaa esimerkiksi facebookissa.

– Verkko-mobiilipeli käyttää hyväkseen pojille tyypillistä kilpailullisuutta ja leikillisyyttä. Oman tuloksen voi jakaa kavereiden kanssa halutessaan, mutta peliä voi kuitenkin pelata myös yksinään, omassa rauhassa. Näin ei tarvitse pelätä kasvojen menetystä, jos kaikkia asioita ei vielä tiennytkään. Peli ei oleta pelaajastaan mitään, se pyrkii välttämään heteronormatiivisuutta. Kuvitusta myöten olemme yrittäneet tehdä pelistä sellaisen, että sen kokisi omakseen mahdollisimman suuri joukko nuoria, kertoo pelin kehittämisessä mukana ollut Väestöliiton asiantuntijalääkäri Miila Halonen Väestöliitosta.

Halonen toivoo, että poikien tiedot paranevat. – Huumorin ja leikillisyyden kautta voidaan syöttää myös helposti nieltävinä paloina poikien kuivavaksi kokemia teemoja, kuten raskaudenehkäisy ja seksitaudit. Pojat kokevat että niistä puhutaan koulussa liikaa, suorastaan jankataan, nyt nekin teemat tulevat käsitellyksi hauskalla tavalla kuin puolihuolimattomasti. Halusimme pelin avulla myös haastaa poikia kohtaamaan omia asenteitaan ja ennakkoluulojaan, sekä antaa vinkkejä elämänhallintaan, mm. kannustamalla hakemaan apua ja etsimään tietoa sitä tarvitessa.

Vaikka peli on kehitetty nimenomaan yläkouluikäisiä poikia silmällä pitäen, voi sitä pelata kuka tahansa sukupuolesta ja iästä riippumatta.  Peli on saatavilla myös ruotsiksi ja englanniksi. Peliä voi pelata tietokoneiden lisäksi yleisimmillä älypuhelimilla. Pelin teknisestä toteutuksesta on vastannut Mental Capital Care Oy.

Lisätietoja:
tutkimusprofessori Osmo Kontula, Väestöliitto, 2280 5123 tai 040 582 7369