Uusi Yearbook: Sisarusten syntymävälit kaventuneet

Lehdistötiedote 7.1.2015
Heti julkaisuvapaa

Sisarusten syntymävälit ovat kaventuneet

Suomalaiset sisarukset syntyvät aiempaa tiheämmin. Lasten syntymävälit ovat 20 vuoden aikana kaventuneet yli puolella vuodella. Samalla hyvin lyhyiden syntymävälien osuus on kasvanut. Tämä lisää komplikaatioiden riskiä raskausaikana ja synnytyksissä.

Tuore, Väestöliiton Väestötieteen vuosikirjassa ilmestynyt tutkimus vertaili 1955–75 syntyneiden naisten ja miesten ensimmäisen ja toisen lapsen syntymien välillä kulunutta aikaa. Aikaisempaa tutkimusta syntymävälien kehityksestä Suomessa ei ole.

Lasten syntymävälit olivat keskimäärin 3,2 vuotta 1975 syntyneillä naisilla ja 3 vuotta samana vuonna syntyneillä miehillä. Verrattuna 1955 syntyneisiin suomalaisiin ovat syntymävälit pienentyneet naisilla noin 8 kuukautta ja miehillä noin 6 kuukautta. Hyvin lyhyiden eli alle 2,2 vuoden syntymävälien osuus kasvoi tässä ajassa kymmenellä prosenttiyksiköllä ja oli nuorimmilla ikäryhmillä noin 40 % kaikista syntymistä.

– Hyvin lyhyt aika kahden lapsen syntymien välillä lisää riskiä raskauden- ja synnytyksenaikaisiin komplikaatioihin. Se voi myös vaikuttaa niin vanhempien terveyteen kuin lasten kehitykseen, toteaa Väestöliiton tutkija Venla Berg.

Nyt ilmestyneessä Vuosikirjassa tarkastellaan myös muun muassa 1990-luvun taloudellisen laman vaikutusta eri kieliryhmiin, äitien lastenhoitoa suhteessa ansiotyöhön eri maissa sekä vapaaehtoista lapsettomuutta Euroopassa.

Lisätietoja:

Anna Rotkirch, Väestöliiton Väestöntutkimuslaitoksen johtaja, puh. 040-776 3086
Venla Berg, Väestöliiton Väestöntutkimuslaitoksen tutkija, puh. (09) 2280 5138.

Finnish Yearbook of Population Research XLIX 2014. Hinta 25 € + toimituskulut. Tilaukset www.vaestoliitto.fi/nettikauppa.

Uusi Yearbook: Sisarusten syntymävälit kaventuneet