Sekasin-chat avautui rytinällä: Yli 1 500 nuorta kaipasi keskustelutukea jo ensimmäisenä päivänä

20.1.2017

Sekasin-chat avautui jälleen! Ja millä rytinällä!

Suomen Mielenterveysseura verkkokriisityön päällikkö Satu Raappana kertoo, että ensimmäisen päivän aikana 19.1. chattiin yritti yli 1 500 nuorta joista suurin osa oli tyttöjä.

”Toivotamme pojatkin aivan yhtä tervetulleiksi tulevaisuudessa. Määrä on ihan hurja ja vetää sekä hiljaiseksi, että nöyräksi. Näin moni nuori halusi keskustella mieltään painavista asioista! Näin moni uskalsi painaa nappia, ottaa sen ensimmäisen askeleen kohti asioista puhumista. Valitettavan harva pääsi chattiin läpi vaikka vastaajat urakoivat itseään säästämättä koko ensimmäisen päivän 17 tunnin aukioloajan. Suurimmat ruuhkat chatissa olivat illalla klo 21 jälkeen. Vastaajia tarvitaan siis valtaisasti lisää ja toivonkin järjestöjen tarttuvan tähän yhteiseen haasteeseen vimmalla”, Raappana sanoo ja jatkaa:

”Verkossa toimiminen on nuorten maailmassa toimimista ja tähänastisen kokemuksen perusteella Sekasin-chat koetaan paikaksi, jossa vaikeista asioista puhuminen on mahdollista. Nuoret keskustelivat chatissa ahdistuksestaan, masentuneesta olosta, yksinäisyydestä, itsetuhoisista ajatuksistaan, seksuaalisuuteen liittyvistä teemoista ja perheen sisäisistä pulmista. Kaikesta siitä, mikä heidän elämässään on olennaista ja mikä toisaalta tuntui vaikealta. Eikä ollut ehkä ketään, kenen kanssa asiasta puhua.

Moni nuori kiitti saamastaan avusta ja erityisesti saamastaan ajasta: tuntui hyvältä, että jollakulla oli aikaa juuri hänen asialleen, hänen sanoilleen. Ehkä monen tunninkin odotuksen jälkeen vastassa oli aikuinen, jolla oli aito halu kohdata nuori juuri hänenä itsenään. Montaa nuorta rohkaistaan viemään asiaansa eteenpäin ja yhdessä mietittiin kuka olisi nuoren maailmassa se aikuinen, jolle asiasta kertoa. Monessa palautteessa tästä rohkaisusta kiitettiin ja sitä pidettiin tärkeänä.

Eräs nuori kirjoitti keskustelussa näin: ”Oon ihan hullu mut nyt mua itkettää se et oot niin kiltti mulle”. Toivon, että tämä nuori ei pahastu siitä, että jaan hänen palautteensa näin. Sillä tiedäkö mitä – niin meitä vastaajiakin itketti. Itketti siksi, että nuoret olivat niin upeita, olimme teistä ja rohkeudestanne ylpeitä, olimme pahoillamme puolestanne siitä yksinäisyydestä, josta ehkä kirjoititte. Itketti siksi, että olisi toivonut voivansa tehdä enemmän ja siksi, että pystyi kuitenkin tekemään jotakin ja oli siitä iloinen. Ja itkun lisäksi hymyilytti. Tämä työ on tärkeää! Tätä pitää tehdä!”

Väestöliitto on myös mukana sekasin chatissä. On tärkeää olla osallisena tärkeässä verkko-auttamistyössä. Nuoret kantavat sisällään paljon huolia ja murheita, joista he lähtökohtaisesti haluavat puhua mutta kasvokkain asiasta puhuminen voi olla mahdotonta.

”Chatit mahdollistavat matalan kynnyksen auttamistyön, nuori saa olla nimetön ja kasvoton, vain hänen asiallaan ja tunteillaan on merkitystä”, toteaa Väestöliiton verkkonuorisotyöntekijä Sari Hälinen.

Työ jatkuu ja Sekasin-chat on auki tänäänkin – niin kuin kaikkina muinakin päivinä 7-24. Jokainen meistä on joskus vähän sekasin!

Sekasin-chat on nuorille tarkoitettu valtakunnallinen, lähes vuorokauden ympäri avoinna oleva keskustelupalvelu, joka tukee mielen hyvinvointia ja mielenterveyden ongelmista selviämistä. Chattia koordinoi Suomen Mielenterveysseura ja se toteutetaan monien eri järjestöjen yhteistyönä.