19.4.2017

Mediatiedote 19.4.2017

Podcast pienten lasten vanhemmille
Ihanat Ipanat vastaa vanhempien kiperiin kysymyksiin

Väestöliitto tarjoaa 19.4. alkaen tukea pienten lasten vanhemmille täysin uudenlaisessa muodossa, podcasteissa. Ihanat Ipanat -podcastissa Väestöliiton asiantuntijat lastenpsykiatri ja asiantuntijalääkäri Raisa Cacciatore sekä perhesuhteiden asiantuntija Minna Oulasmaa vastaavat vanhempia askarruttaviin kysymyksiin. Ohjelma on toteutettu yhteistyössä Wecastin kanssa, joka on Suomen ensimmäinen itsenäinen podcast-tuotantoyhtiö.

Podcastit, eli tilauspohjaiset verkossa julkaistavat puheohjelmat, ovat nopeimmin kasvava mediamuoto maailmalla. Ruotsissa suosituimmat ohjelmat keräävät satoja tuhansia kuuntelijoita viikossa. Väestöliiton tavoitteena on tarjota vanhemmille tukea muodossa, joka sopii myös kiireisille vanhemmille.

“Podcast sopii mediamuotona erityisen hyvin vanhemmille, sillä toisin kuin kirjaa tai nettiä selatessa, puheohjelmaa kuunnellessa voi samalla tehdä muuta. Moni pienen lapsen vanhempi kokee olevansa yksin kuplassaan ja kaipaisi kovasti luotettavaa tietoa, jota ei aina ole helppo löytää. Ihanat Ipanat vastaa tähän tunnistamaamme tarpeeseen”, kiteyttää Ihanat Ipanat -podcastin pääasiantuntija, lastenpsykiatri Raisa Cacciatore Väestöliitosta.

Noin 700 000 suomalaisella on alle kouluikäisiä lapsia, ja vuositasolla noin 60 000 naista tulee raskaaksi.

Lapsen saaminen on yksi elämän suurimmista muutoksista, joka vaikuttaa merkittävästi myös minäkuvaan ja parisuhteeseen. Raisa Cacciatoren rinnalla erityisesti parisuhteeseen ja seksuaalisuuteen liittyvien kysymysten asiantuntijana toimii perhesuhteiden asiantuntija Minna Oulasmaa Väestöliitosta.

Elämä lasten kanssa on palkitsevaa, mutta myös raskasta ja täynnä haasteita. Välillä eteen tulee vaikeitakin kysymyksiä, ja mielipiteitä tuntuu olevan yhtä monta kuin niiden antajia. ”Kahden pienen lapsen äitinä olisin kovasti kaivannut tukea ja luotettavaa tietolähdettä. Tästä tarpeesta syntyi ajatus puheohjelmasta, jossa luotettavat asiantuntijat vastaavat vanhempien kysymyksiin”, kertoo Ihanat Ipanat -konseptin äiti ja juontaja, Wecastin perustaja ja toimitusjohtaja Hanna Westerholm.

Ihanat Ipanat -podcastia voi kuunnella iTunesin ja Acast-sovelluksen kautta tai suoraan osoitteessa http://www.ihanatipanat.fi/ sekä Väestöliiton sivuilta www.perheaikaa.fi/ihanatipanat/

hetä oma kysymyksesi osoitteessa www.ihanatipanat.fi

Ihanat Ipanat -podcastin ensimmäinen jakso julkaistaan 19.4 ja uusi jakso ilmestyy viikottain. Vanhemmuuteen ja lapsiin liittyviä kysymyksiä voi lähettää nimettömänä osoitteessa www.ihanatipanat.fi.

Lisätietoja:

Minna Oulasmaa, perhesuhteiden asiantuntija, Väestöliitto
puh. 050 363 4359, minna.oulasmaa(at)vaestoliitto.fi

Hanna Westerholm, toimitusjohtaja ja perustajajäsen, Wecast
puh. 050 505 1773, hanna.westerholm(at)wbgmedia.fi

Wecast on Suomen ensimmäinen itsenäinen podcast-tuotantoyhtiö, joka yhdistää kuuntelijat, kiinnostavat persoonat, aihealueet sekä mainostajat saman katon alle. Tavoitteena on luoda Suomen laajin ja laadukkain podcast-verkosto. www.wecast.fi

Ihanat ipanat -ohjelman sponsorina toimii ruotsalaisessa omistuksessa oleva Libero, joka on seurannut podcastien suosion kasvua Ruotsissa ja haluaa toimia suunnannäyttäjänä Suomessa.

Väestöliiton vanhemmuustiimin tuottamat palvelut ja tietosisällöt on suunniteltu perheiden tueksi perheen perustamista suunnitellessa ja pikkulapsivaiheessa. www.vaestoliitto.fi/vanhemmuus