Väestöliiton Vanhemmuustiimi juhlii 20-vuotistaivaltaan

29.11.2018

Väestöliiton Vanhemmuustiimi on jo kahden vuosikymmenen ajan tukenut suomalaisia perheitä ja juhlii nyt some-kampanjan muodossa 20-vuotistaivaltaan. Vanhemmuustiimissä käsiteltäviä teemoja ovat muun muassa lasten kasvattaminen, vanhemmuuteen liittyvien erilaisten elämäntilanteiden ja parisuhteen haasteet, arjessa jaksaminen sekä ero.

Tänä päivänä toiminnassa huomioidaan koko sukupolvien ketju. Alussa tuki kohdentui erityisesti alle kouluikäisten lasten vanhempiin, mutta myöhemmin toimintaa on laajennettu kaikenikäisten lasten vanhempien, myös teini-ikäisten nuorten vanhempien, avuksi. Tukea tarvitaan nuorten ollessa teinejä, sillä Vanhemmuustiimin perhesuhteiden asiantuntija Minna Oulasmaan mukaan vanhemmilla on usein siinä kohtaa haastavin tilanne vanhemmuuden suhteen. Lisäksi toiminnassa on alusta asti ollut mukana myös isovanhemmuus, joka on tullut yhä enenevissä määrin mukaan.

Ihmiset ovat aina tarvinneet tukea vanhemmuuteensa eri tilanteissa ja tarvitsevat sitä edelleen, toteaa Vanhemmuustiimin esimies Suvi Laru. Tahtoikäisten lasten vanhemmat saattavat kaivata apua siihen, kuinka toimia lapsen kanssa menettämättä hermoja tai kuinka käsitellä äidin väsymystä. Työn ja perhe-elämän yhteensovittamisesta keskustellaan paljon ja isovanhemmat voivat tarvita apua tulehtuneisiin väleihin välisukupolven kanssa.

Väestöliiton työssä vanhemmuuden tuki oli alussa käytännönläheisempää ja ihmisiä tavattiin kasvokkain vastaanottokäynneillä. Vanhemmuuden tukipalvelut ovat siirtyneet tällä hetkellä pääsääntöisesti verkkopohjaisiksi. ”Verkkopalvelun hyvä puoli on, että se on tasavertaista. Palvelut ovat saavutettavissa niin kaikkialla Suomessa kuin ulkomaillakin,” Oulasmaa toteaa.

Väestöliiton Vanhemmuustiimi juhlii 20-vuotistaivaltaan