Seksuaalioikeudet ovat vaarassa muuttua uhanalaisiksi

15.5.2019

Väestöliitto aloittaa tänään kampanjan teemalla uhanalaiset seksuaalioikeudet. Kampanja haluaa korostaa seksuaalioikeuksien merkitystä kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa. Julkaisemme uuden podcast-sarjan Sexual Rights Q&A, jossa nuoret ympäri maailmaa vastaavat kysymyksiin seksuaalioikeuksista.

Vanhoilliset/äärikonservatiiviset uhkaavat itsemääräämisoikeutta joka puolella maailmaa. Seksuaalioikeuksia vastustava liike on vahvistunut ja seksuaalioikeudet ovat ottaneet jopa takapakkia, kun nämä tahot ovat tietoisesti vieneet niiltä elintilaa yhteiskunnissamme.  Meidän onkin nyt suojeltava oikeuksiamme yhä vahvemmin. Kampanja esittelee seitsemän seksuaalioikeuslajia ja miten me voimme suojella niitä. Jos emme toimi nyt, seksuaalioikeudet uhkaavat muuttua uhanalaisiksi.

Seksuaalioikeuksia vastustavat ryhmät ovat aktivoituneet. Esimerkiksi Euroopan unionin sisällä vaikuttava Agenda Europe-liike haluaisi kieltää muun muassa aborttioikeuden, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeudet, avioeron, ehkäisyn ja seksuaalikasvatuksen. Atlantin takana presidentti Trumpin antama Global Gag Rule- asetus leikkaa rahoitusta kansainvälisiltä perhesuunnittelu- ja lisääntymisterveysohjelmilta. Esimerkiksi Kansainvälinen perhesuunnittelujärjestö IPPF on menettänyt Trumpin hallintokaudella 100 miljoona dollaria, jolla olisi estetty 20 000 äitiyskuolemaa, 4,8 miljoonaa suunnittelematonta raskautta ja 1,7 miljoonaa vaarallista aborttia.*

Seksuaalioikeuksien hävittäminen sukupuuttoon voidaan rinnastaa ihmisoikeusrikkomuksiin. Seksuaalioikeudet koskettavat meitä kaikkia. Jokaisella seksuaalioikeuslajilla on paikkansa ja tehtävänsä tässä yhteiskunnassa. Suojelemalla seksuaalioikeuksia, suojelemme ihmisten hyvinvointia. Seksuaalioikeuksien toteutuminen on olennaista myös kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa. Emme voi saavuttaa tavoitteita ilman, että jokainen saa päättää omasta kehostaan ja elämästään.

Väestöliiton kampanja #uhanalaisetoikeudet nostaa esille, mitä tapahtuu jos seksuaalioikeuksia ei suojella. Kampanja esittelee seitsemän seksuaalioikeuslajia ja mitä me voimme tehdä niiden suojelemiseksi. Kuulet myös, miten seksuaalioikeudet liittyvät kestävään kehitykseen. Voit aloittaa kuuntelemalla Väestöliiton uuden podcast-sarjan Sexual Rights Q&A. Se puhuu nuorille antaen samalla äänen nuorille itselleen. Jokainen podcastin jakso esittelee yhden seksuaalioikeuden ja kertoo, miten sen avulla muutetaan maailmaa.

Podcastit löydät Spotifystä, Apple-podcasteista ja hyväkysymys.fi -palvelusta.

Osallistu ja seuraa kampanjaa somessa 15.5.–24.5. tunnisteilla #uhanalaisetoikeudet #sexualrightsQA #seksuaalioikeudet.

Lisätiedot:

Sanna Kotiranta, globaalikasvatuksen asiantuntija
040 641 5999, sanna.kotiranta@vaestoliitto.fi

”Tämä kampanja ja kampanjan osat ovat tuotettu Euroopan unionin rahoitustuella, Frame, Voice, Report! – hankkeen kautta. Kampanjan sisällöstä vastaa tuensaaja, eikä sen voida missään olosuhteissa katsoa heijastavan Euroopan unionin kantaa”.

*Lähteet: https://www.ippf.org/sites/default/files/2019-01/IPPF%20GGR%20Policy%20Briefing%20-%20January%202019.pdf

Seksuaalioikeudet ovat vaarassa muuttua uhanalaisiksi