Ohjausryhmä haluaa varmistaa ikääntymistutkimuksen säilymisen Suomessa

11.10.2017

Eurooppalaisen ikääntymistutkimuksen Survey of Health Ageing and Retirement in Europe (SHARE) ohjausryhmä kokoontui 10.10. Väestöliitossa Helsingissä.

Ministeriöiden, yliopistojen ja eläkelaitosten tutkijoista ja asiantuntijoista koostuva ryhmä tahtoo juurruttaa tutkimuksen Suomeen, jotta väestön ikääntymisen haasteita voidaan tulevaisuudessa ratkoa paremmin. Lähes 300 000 haastattelua 28 maasta ja vastaajien seuraaminen mahdollistavat vertailevan ja laadukkaan aineiston talouden, terveyden ja yhteiskunnan tutkijoille. Suomi on tänä vuonna ensimmäistä kertaa mukana 2004 aloitetussa tutkimusprojektissa.

Ohjausryhmässä mukana olevat tutkijat aikovat ottaa SHARE-aineistot osaksi opetustaan korkeakouluissa ympäri Suomen. Ministeriöiden ja eläkelaitosten asiantuntijat pitävät asiaa esillä omilla toimialoillaan. Vuonna 2019 toteutettavan seuraavan aineistonkeruun kansallinen rahoitus ei ole vielä varmistunut.  SHARE Suomen ohjausryhmä ja tieteellinen toteuttaja Väestöliitto ovat kuitenkin luottavaisia, että Suomesta löytyy tahoja, jotka haluavat varmistaa ikääntymistiedon keräämisen Suomessa myös jatkossa.

Tutustu kansainväliseen SHARE-hankkeeseen.

Ohjausryhmän kokoonpano: