YK:n väestörahaston vuosiraportti julkistettiin 9.9. Kulosaaren yhteiskoululla

10.9.2019

Väestöliitto yhdessä YK:n väestörahasto UNFPA:n, ulkoministeriön, Eduskunnan seksuaalioikeudet- ja kehitysryhmän sekä Kulosaaren yhteiskoulun kanssa järjestivät UNFPA:n vuosiraportin julkaisutilaisuuden. State of World Population 2019 -raportti valottaa UNFPA:n 50-vuotisen historian aikaisia edistysaskelia ja vuoden 1994 Kairon konferenssin jälkeistä kehitystä.

Tilaisuudessa puhujina olivat Kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari, UNFPA:n varapääjohtaja Laura Londén, kansanedustaja ja Eduskunnan seksuaalioikeudet- ja kehitysryhmän jäsen Saara Hyrkkö, YK-nuorisodelegaatti Jenni Sundqvist, Väestöliiton nuortenryhmän Cristina Gomez Saari ja Helsingin YK-nuorten Sonja Ojala.

Kulosaaren yhteiskoulun opiskelijat Jutta Tiilikainen, Rasmus Pekkala, Sara Karimy ja Lauri Linden moderoivat tilaisuuden. Koulun auditorio oli tupaten täynnä innostuneita opiskelijoita.

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 50 vuotta siitä, kun YK:n väestörahasto, UNFPA perustettiin ja 25 vuotta siitä, kun Kairossa järjestettiin merkittävä kansainvälinen väestö- ja kehityskonferenssi (ICPD). Marraskuussa järjestetään ICPD25 Nairobi huippukokous, johon hallitukset, aktivistit ja muut asiantuntijat kokoontuvat yhteen suojellakseen jo toteutuneita saavutuksia ja toteuttamaan luvattu ICPD-agenda, jotta ketään ei jätetä kehityksessä jälkeen.

YK:n väestörahaston, UNFPA:n vuosiraportti, KESKENERÄINEN MISSIO - oikeuksista ja valinnoista todellisuutta kaikille, käsittelee tuota kulunutta 25 vuotta; Mitä on saavutettu, mitä haasteita on vielä edessä, ja kuinka 25 vuotta myöhemmin konferenssin toimintaohjelman visio näkyy vahvana kestävän kehityksen tavoitteissa. Kaikkien valtioiden tulisi toimia ICPD:n toimintaohjelman mukaisesti, sillä ainoastaan sitä kautta voidaan saavuttaa kestävän kehityksen tavoitteet ja tehdä ihmisoikeuksista todellisuutta kaikille.