UNFPA:n selvitys koronapandemian vaikutuksista naisten oikeuksiin

28.4.2020

Uudet UNFPA-ennusteet osoittavat, että COVID-19 pandemialla on kielteisiä vaikutuksia naisten terveyteen ei-toivottujen raskauksien, parisuhdeväkivallan, sukuelinten silpomisen ja lapsiavioliittojen muodossa. Yli 47 miljoonaa naista voi menettää saatavuuden ehkäisyyn, johtaen 7 miljoonaan ei-toivottuun raskauteen tulevien kuukausien aikana.

UNFPA on julkaissut tutkimuksen koronapandemian vaikutuksista naisten oikeuksiin.

COVID-19 saattaa johtaa siihen, että miljoonat naiset menettävät mahdollisuuden tehokkaaseen ehkäisyyn suojautuakseen ei-toivotulta raskaudelta, ja yhä useammat naiset joutuvat kärsimään parisuhdeväkivallasta tai muista haitallisista perinteistä.

Tutkimus paljastaa COVID-19:n valtavan kielteisen vaikutuksen naisten terveyteen, etenkin matalan- ja keskitulotason maissa. Näin tapahtuu, kun terveysjärjestelmät ylikuormittuvat, terveyslaitokset suljetaan tai kun ne tarjoavat vain rajoitetun määrän palveluita naisille ja tytöille, ja monet päättävät myös itse jättää tärkeitä lääkärintarkastuksia väliin viruksen tarttumisen pelossa. Globaalit toimitusketjujen häiriöt voivat myös johtaa merkittävään ehkäisyvälineiden pulaan, ja sukupuolistuneen väkivallan odotetaan lisääntyvän, kun naiset ovat loukussa kotona pitkittyneen ajan.

”Nämä uudet tiedot osoittavat miten katastrofaalinen vaikutus COVID-19 pandemialla voi pian olla naisiin ja tyttöihin kaikkialla maailmassa. Pandemia syventää eriarvoisuutta ja miljoonia lisää naisia ja tyttöjä ovat nyt vaarassa menettää kykynsä itse päättää, haluavatko tulla raskaiksi vai eivät. He eivät pysty suojaamaan vartaloaan tai terveyttään”, sanoi UNFPA:n pääjohtaja Dr. Natalia Kanem. ”Naisten lisääntymisterveyttä ja - oikeuksia pitää suojella hinnalla millä hyvänsä. Palveluiden on jatkuttava; tarvikkeet on toimitettava; ja haavoittuvia suojattava ja tuettava.”

Keskeiset ennusteet:

47 miljoona naista 114 matalan- ja keskitulotason maassa saattavat menettää saatavuuden tehokkaaseen ehkäisymenetelmään, ja sen seurauksena oletetaan tapahtuvan 7 miljoona ei-toivottua raskautta. Tämä on tilanne, jos sulkeutuminen COVID-19 seurauksena jatkuu 6 kuukautta ja jos terveyspalveluissa on suuria häiriöitä. Jokaisen jatkuvan 3 kuukauden sulkeutumisen myötä, jopa 2 miljoonaa naista lisää voi menettää saatavuuden moderniin ehkäisyyn.

Parisuhdeväkivallan odotetaan lisääntyvän 31 miljoonalla tapauksella, jos sulkemista jatketaan vähintään kuuden kuukauden ajan. Jokaisen jatkuvan 3 kuukauden sulkeutumisen myötä, parisuhdeväkivallan odotetaan lisääntyvän 15 miljoonalla uudella tapauksella.

Naisten sukuelinten silpomisen estämistä koskevien ohjelmien keskeytyminen COVID-19 kriisiin vastaamiseen vuoksi, seuraavan vuosikymmenen aikana voi esiintyä 2 miljoonaa naisten sukuelinten silpomistapausta, jotka muutoin olisivat olleet vältettävissä.

COVID-19 tulee häiritsemään pyrkimyksiä lopettaa lapsiavioliittoja, mikä 2020 ja 2030 välillä voi johtaa 13 miljoonaan lapsiavioliittoon; lapsiavioliittoihin, jotka muutoin olisivat olleet vältettävissä.

Tutkimuksen suoritti UNFPA Avenir Health:in, Johns Hopkins University:n (Yhdysvallat) sekä Victoria University:n (Australia) avustuksella. Ennusteet perustuivat viimeaikaiseen UNFPA:n tutkimukseen siitä, mitä tarvitaan organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi vuoteen 2030 mennessä. Jokaisessa arviossa tutkijat ennustivat COVID-19:n suoraa vaikutusta kyseiseen aiheeseen ja yhdisti sen pandemian aiheuttamiin häiriöhin maailmanlaajuisiin ennaltaehkäisyohjelmiin.

Ennusteet ovat nähtävissä UNFPA:n sivulla

UNFPA:n maailmanlaajuinen COVID-19 vastaussuunnitelma nähtävissä tässä

UNFPA on YK:n seksuaali- ja lisääntymisterveysjärjestö. UNFPA:n tavoitteena on toimittaa maailma, jossa jokainen raskaus on toivottu, jokainen synnytys turvallinen ja jokaisen nuoren potentiaali on täyttynyt.

Lue koko tiedote liitteestä.