UNFPA:n State of World Population raportti Against My Will julkaistu tänään

30.6.2020

Joka vuosi miljoonat tytöt kohtaavat fyysisesti ja henkisesti vahingollisia käytäntöjä perheen, ystävien ja yhteisöjen täydellä tietoisuudella ja suostumuksella tuoreen ”State of World Population 2020” raportin mukaan, jonka YK:n väestörahasto UNFPA julkaisi tänään.

Ainakin 19 vahingollista käytäntöä rintojen silittämisestä neitsyystesteihin katsotaan ihmisoikeusrikkomuksiksi UNFPA:n raportin mukaan. Tuore raportti keskittyy kolmeen laajemmin levinneeseen; naisten sukuelinten silpomiseen, lapsiavioliittoihin ja äärimmäiseen poikien suosimiseen tyttöjen yli.

”Tyttöhin kohdistuvat vahingolliset käytännöt aiheuttavat syviä ja kestäviä traumoja, ryöstäen heiltä oikeuden saavuttaa täyden potentiaalinsa”, sanoo UNFPA:n pääjohtaja tohtori Natalia Kanem.

Tänä vuonna arviolta 4,1 miljoonaa tyttöä joutuu sukuelinten silpomisen kohteeksi. Nykyään – ja joka päivä – 33,000 alle 18-vuotiasta tyttöä pakotetaan avioliittoon, yleensä paljon vanhemman miehen kanssa. Lisäksi äärimmäinen poikien suosiminen joissain maissa on lietsonut sukupuolivalintaa ja hengenvaarallista tyttöjen laiminlyöntiä. Tämän takia maailmassa on tänään 140 miljoonaa vähemmän naista ja tyttöä kuin olisi ilman poikien suosimista.

Jotkut vahingolliset käytännöt vähenevät maissa, joissa ne ovat olleet vallitsevia. Mutta näiden maiden väestönkasvun vuoksi, käytännöille altistuneiden tyttöjen määrä kasvaa todellisuudessa tulevina vuosikymmeninä, ellei kiireellisiin toimiin ryhdytä.

Mailla, jotka ovat ratifioineet kansainvälisiä sopimuksia kuten Lapsen oikeuksien sopimus, on velvollisuus lopettaa vahingolliset käytännöt riippumatta siitä, ovatko ne perheenjäsenten, uskollisten yhteisöjen, terveydenhuollon tarjojien, kaupallisten yritysten tai valtion laitoksien tekemiä. Monet ovat laatineet lakeja, mutta lait eivät yksin riitä.

Vuosikymmenien kokemus ja tutkimut osoittavat, että alhaalta ylöspäin suuntautuvat, ruohonjuuritason lähestymistavat tuovat muutosta paremmin, UNFPA:n raportti toteaa. ”Meidän on puututtava ongelmaan puuttumalla sen perussyyhyn, etenkin sukupuoleen perustuviin ennakkoluuloihin. Meidän on tehtävä parempaa työtä tukemalla paikallisyhteisöjen omia pyrkimyksiä ymmärtää niitä haittoja, joita nämä käytännöt tuottavat tytöille ja niitä yhteiskunnallisia hyötyjä, joita käytäntöjen lopettaminen tuo mukanaan”, tohtori Kanem sanoo.

Lue koko raportti tästä