Kutsumme Sinut seminaariin: MAAILMAN SYNTYVYYS

31.10.2018

KESKIVIIKKONA 14. MARRASKUUTA 8.30 - 10.00 Helsingin yliopisto, Porthania, Yliopistonkatu 3 (Sali PIII)

Miksi naiset ympäri maailmaa saavat enemmän tai vähemmän lapsia kuin he haluavat? Mikä on Suomen syntyvyyden tämänhetkinen tilanne? Millainen on miesten rooli? Toteutuvatko lisääntymisoikeudet Suomessa? Entäpä maailmalla? Kuinka Suomen kehitysyhteistyö edistää seksuaali- ja lisääntymisoikeuksia kehitysmaissa?

Tule mukaan keskustelemaan!

Puhujina:

Anne-Mari Virolainen Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri

Laura Londén Varapääjohtaja, UNFPA

Hanna Sarkkinen Kansanedustaja, Puheenjohtaja, Eduskunnan väestö- ja kehitysryhmä

Silja Silvasti Hallituksen varapuheenjohtaja, Väestöliitto

Anneli Miettinen Tutkija, Kela

Maailman syntyvyysluvut ovat olleet laskussa jo usean vuoden ajan. Kuitenkin erot syntyvyydessä eri maiden välillä ovat kasvaneet suuremmiksi kuin koskaan ennen ihmiskunnan historiassa.

Perhesuunnittelu on ihmisoikeus. Siitä huolimatta yksikään maa ei voi vielä väittää, että jokaisen kansalaisen lisääntymisoikeudet toteutuisivat täysin. Sadoilla miljoonilla ihmisillä ympäri maailmaa ei ole valtaa valita haluamaansa perhekokoa, ja naiset saavat yhä enemmän tai vähemmän lapsia kuin he oikeasti haluavat.

Tilaisuuden aikana julkaistava YK:n väestörahaston State of World Population 2018 – raportti keskittyy tarkastelemaan lisääntymisoikeuksien toteutumista ympäri maailmaa ja niiden vaikutusta syntyvyyteen. Raportti korostaa valintojen voimaa: valinnat voivat muuttaa maailmaa ja vapailla valinnoilla on suora yhteys syntyvyyteen sekä perhekokoihin.

Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua.

Lisätietoja:

Emmi Anttila (UNFPA) anttila@unfpa.org, +45 4533 7299

Kamomilla Ilmonen (Väestöliitto) kamomilla.ilmonen@vaestoliitto.fi +358 40 838 1230