Väestöliiton Kamomilla Ilmonen valittu seksuaalioikeuksia edistävän verkoston Inspiren ohjausryhmään

6.11.2018

Eurooppalaisten seksuaali- ja lisääntymisoikeusjärjestöjen verkosto EuroNGOsin vuosikokous järjestettiin Ghentissä, Belgiassa 5.11. Agendalla oli muun muassa uusista ohjausryhmän jäsenistä äänestäminen sekä uuden nimen ja logon päättäminen verkostolle.

Väestöliiton kehityspolitiikan asiantuntija Kamomilla Ilmonen oli ehdolla ohjausryhmän jäseneksi ja tuli valituksi kaksivuotiselle kaudelle: ”Odotan työtä verkostossa innolla. On kunnia päästä uurastamaan eurooppalaisen seksuaalioikeuksia edistävän yhteisön eteen tänä haastavana aikana. Seksuaalioikeuksien vastainen liikehdintä on Euroopassa laajaa ja nyt jos koskaan on tärkeä toimia ja rohkeasti liputtaa ihmisoikeuksien puolesta. Me Väestöliitossa nähdään äärimmäisen tärkeäksi vahvistaa yhteistyötä kansainvälisten verkostojemme kanssa, jotta seksuaalioikeudet saadaan toteutumaan kaikille ympäri maailman ja erityisesti haavoittuvassa asemassa oleville ihmisille. On myös inspiroivaa olla mukana rakentamassa verkostosta uudenlaista, inklusiivista toimijaa.”

Verkosto on muutoksen äärellä. Vuosi sitten jäsenjärjestöt päättivät, että verkosto avataan myös järjestömaailman ulkopuolisille toimijoille, jotta seksuaalioikeuksia voidaan edistää yhä tehokkaammin yhdessä. Jatkossa jäseniä voivat olla esimerkiksi korkeakoulut. Tämän vuoden vuosikokouksessa verkoston uudeksi nimeksi päätettiin vaihtaa Inspire – European Partnership for Sexual and Reproductive Health and Rights.