Uusi kehitysyhteistyöhankkeemme edistää vammaisten seksuaalioikeuksia

14.3.2019

Kehitysyhteistyöntekijät Laura Lipsanen ja Kamomilla Ilmonen matkustivat Tadzikistaniin suunnittelemaan hankkeen toimintoja kumppaniemme kanssa.

Hanketta toteutetaan Afganistanissa, Nepalissa ja Tadzikistanissa ja tavoitteena lisätä vammaisten tietoa omista seksuaalioikeuksistaan ja näin edistää oikeuksien toteutumista.

Teemme työtä Kynnys ry:n sekä paikallisten kumppaneiden kanssa: Marie Stopes International (MSIA) Afganistanissa, Family Planning Association Nepal (FPAN) Nepalissa ja Ishtirok Tadzikistanissa.

Seuraavan neljän vuoden aikana aiomme kouluttaa vammaisia seksuaali- ja lisääntymisterveydestä eli lisätä vammaisten tietoa omista oikeuksistaan. Ilman tietoa omista oikeuksistaan tai muista seksuaalioikeuksista, ei niitä voi edistää.

Lisäksi teemme töitä myös päättäjien tiedon lisäämiseksi seksuaalioikeuksista, jotta olemassa olevia rakenteita voitaisiin muuttaa. Aiomme myös kouluttaa terveysalan toimijoita. Hanke tuo yhteen erilaisia järjestöjä, joilla on toisiaan tukevaa asiantuntemusta seksuaalioikeuksien ja vammaisuuden alalta. Aivan olennaisena tavoitteena on myös vammaisten kohtaaman syrjinnän vähentäminen ja sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

Toteutamme hankkeen ulkoasiainministeriön hanketuella sekä keräysvaroin.

Lisätietoja hankkeesta:

Laura Lipsanen