Eduskunnan seksuaalioikeudet- ja kehitysryhmä on Väestöliiton aloitteesta vuonna 1995 perustettu avoin ryhmä kaikille kehityspolitiikasta ja -yhteistyöstä kiinnostuneille kansanedustajille.

Ryhmän tavoitteena on edistää erityisesti sukupuolten välistä tasa-arvoa ja naisten ja tyttöjen seksuaaliterveyttä ja -oikeuksia Suomen kehityspolitiikassa ja -yhteistyössä.

Ryhmä pyrkii myös Suomen kehitysyhteistyömäärärahojen nostamiseen ja saamaan lisää painotusta seksuaaliterveys- ja -oikeusohjelmiin.

Seksuaalioikeudet- ja kehitysryhmä tarjoaa keskustelufoorumin kansanedustajille, europarlamentaarikoille, asiantuntijoille ja kehitysyhteistyön avaintoimijoille. Ryhmä tekee kirjallisia kysymyksiä ja antaa kannanottoja, järjestää asiantuntijatilaisuuksia sekä osallistuu alan kansainväliseen toimintaan. Ryhmä on European Parliamentary Forum for Sexual & Reproductive Rights'in jäsen, joka on Euroopan maiden parlamenttien vastaavien ryhmien kattojärjestö.

Eduskunnan seksuaalioikeudet- ja kehitysryhmän puheenjohtaja on kansanedustaja Hanna Sarkkinen.

Ota yhteyttä:
Elina Korhonen
Eduskunnan seksuaalioikeudet- ja kehitysryhmän sihteeri
puh: +358 50 514 8827
elina.korhonen@vaestoliitto.fi