Kuvaaja: Velipekka Rahkola

Vuonna 1995 Väestöliiton aloitteesta eduskunnassa aloitti toimintansa eri puolueiden kansanedustajien perustama väestö- ja kehitysryhmä, EDUVAKE. Ryhmä pyrkii edistämään YK:n väestö- ja kehityskonferenssin (Kairo 1994) toimintaohjelman toteutumista Suomen kehitysyhteistyössä ja jakamaan tietoa, ottamaan kantaa ja herättämään eduskunnassa keskustelua seksuaaliterveyteen ja -oikeuksiin, sukupuolten tasa-arvoon ja väestöalaan liittyvistä kysymyksistä.

Ryhmässä on noin 30 kansanedustajaa eri puolueista ja se on avoin kaikille kansanedustajille. Väestöliitto toimii ryhmän sihteerinä ja alan asiantuntijana.

Ryhmä järjestää vuosittain ajankohtaisseminaareja eduskunnassa, joihin kutsutaan puhujiksi kansainvälisiä alan asiantuntijoita ja yleisöksi kansanedustajia, päätöksentekijöitä, järjestöjen ja tiedotusvälineiden edustajia.

Ryhmä ottaa kantaa ja pyrkii vaikuttamaan kehityspolitiikan päätöksiin niin Suomessa kuin Euroopan unionissa. Ryhmän jäsenet osallistuvat opintomatkoille kehitysmaihin ja Suomen lähialueille, joissa he tutustuvat maiden seksuaaliterveyden tilaan ja niihin liittyvien oikeuksien toteutumiseen.

Eduskunnan väestö- ja kehitysryhmä on jäsenenä Inter-European Parliamentary Forum on Population and Development -verkostossa, joka on eri Euroopan maiden parlamenttien vastaavien ryhmien muodostama yhteistyöelin.

Kysy lisää ryhmän toiminnasta:
Elina Korhonen
puh. +358 50 514 8827 tai etunimi.sukunimi@vaestoliitto.fi