Maailmassa elää noin 35 miljoona hiv-positiivista, joista 32,6 miljoonaa kehittyvissä maissa. Uusista tartunnoista jopa 95 prosenttia todetaankin juuri kehittyvissä maissa. Uusia hiv-tartuntoja todettiin vuonna 2013 yli kaksi miljoonaa. Hiv-tartunnat leviävät nykyään erityisesti 15–24-vuotiaiden nuorten keskuudessa.

Yli puolet tartunnoista todetaan naisilla, mikä johtuu niin biologisista kuin sosiaalisista syistä. Nuorten naisten korkeaa hiv-infektioiden esiintyvyyttä voidaan selittää usealla eri tekijällä: sukupuolten välisellä epätasa-arvolla, köyhyydellä, heikolla terveydenhuollolla, koulutuksella ja työllistymisellä. Myös seksi, jossa on mukana rahaa tai lahjoja, voi heikentää naisen oikeutta ja mahdollisuutta neuvotella kondomin käytöstä.

Yli 70 prosenttia maailman hiv-tartunnan saaneista elää Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Maat, jotka kärsivät pahiten epidemiasta, kärsivät usein myös muista vakavista yhteiskunnallisista ongelmista kuten taudeista ja ruokapulasta. Lääkkeiden saatavuus ja hinta hankaloittavat hoitoon pääsyä: kehittyvissä maissa asuu lähes 32,6 miljoonaa ihmistä, jotka tarvitsisivat hiv-oireita ehkäisevää antiretroviraalilääkitystä, mutta heistä vain alle puolet saa lääkitystä. Maailmassa elää noin 3,2 miljoonaa hiv-positiivista lasta. Useimmat lapset saavat tartunnan äidiltään raskauden, synnytyksen tai imetyksen yhteydessä.

Kaiken kaikkiaan aidsiin on kuollut jo 39 miljoonaa ihmistä. Aidsiin liittyviin sairauksiin kuolee vuosittain edelleen noin 1,5 miljoonaa ihmistä. Nykyään hiviin on olemassa tehokas lääkitys, ja tartunnan saanut pystyykin elämään hyvän ja pitkän elämän.

Keskeistä hivin vastaisessa työssä on ennaltaehkäisy. Ainoa tapa suojautua hiviltä on kondomin käyttö. Monet kulttuuriset ennakkoluulot sekä väärä tieto kuitenkin vaikuttavat voimakkaasti tartunnan saaneen elämään. Esimerkiksi stigma ja syrjintä haittaavat tartunnan saaneen testiin tai hoitoon pääsyä. Hivin ennaltaehkäisy ja tiedon lisääminen ovatkin avainasemassa hivin vastaisessa työssä.

Väestöliitto on mukana Maailman aids-päivän toimikunnassa.

Lähteet: UNAIDS, UNFPA, WHO