Lapsiavioliitolla tarkoitetaan avioliittoa, jossa toinen osapuoli on alle 18-vuotias. Joka päivä naitetaan yli 39 000 tyttöä lapsiavioliittoon. Lisäksi noin 90 prosenttia teiniraskauksista tapahtuu juuri lapsiavioliitoissa.

Vaikka useimmat maat ovat sitoutuneet lapsiavioliittojen lopettamiseksi, naitetaan joka kolmas lapsi kehitysmaissa ennen 18 vuoden ikää. Joka yhdeksäs naitettu tyttö on alle 15-vuotias. Suurin osa naitetuista tytöistä tulee köyhästä perheestä, ovat heikosti koulutettuja tai asuvat maaseudulla. Pääsyyt lapsiavioliittojen solmimiseen ovat äärimmäinen köyhyys ja sukupuolten välinen epätasa-arvo. Usein perhe saattaa ajatella, että avioliitto on hyväksi tytölle, sillä se suojaa tyttöä seksuaaliselta väkivallalta. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Monet perheet näkevät tytöt myös taloudellisena taakkana. Myötäjäiskäytäntö, jossa morsiamen perhe maksaa sulhasen perheelle, on erityisen haitallinen tytöille. Myötäjäismaksu on sitä pienempi, mitä nuorempi tyttö on.

Lapsiavioliitolla on useita kauaskantoisia ja negatiivisia vaikutuksia tytön elämään: se heikentää nuoren terveyttä ja hyvinvointia ja on este tytön koulunkäynnille. Lapsiavioliitto on yhteydessä aikaiseen lasten saantiin, mikä taas on riski nuorelle, jonka keho ei ole vielä valmis synnytykseen.  Koulu keskeytyy, kun talouteen syntyy lapsi. Äidin on pakko jäädä kotiin tekemään kotitöitä ja hoitamaan lapsia. Lapsiavioliitto rikkookin yksilön seksuaalioikeuksia: se evää tytöltä oikeuden päättää omasta kehostaan, avioliitostaan ja tulevaisuudestaan.

Lähteet: UNFPA1, UNFPA2, Äidiksi lapsena. Miten ehkäistä teini-ikäisten raskauksia