Suomalaista palvelua

Tervetuloa Väestöliiton lapsettomuusklinikalle!

Me haluamme auttaa sinua ja kumppaniasi kaikin käytettävissä olevin keinoin. Voit varata ajan heti, kun itselläsi herää huoli, ettei raskaus yrityksistä huolimatta ala. Lähetettä tai aiempia tutkimuksia ei tarvita. Meillä pääset nopeasti tutkimuksiin ja sitä kautta tarvittaessa hoitoon.

Toivomme, että saavut ensikäynnille yhdessä puolisosi kanssa. Kun varaatte ajan, saatte Kaiku® Health -palvelun kautta esitietolomakkeet, jotka voitte täyttää etukäteen ennen lääkärin tapaamista. Ensimmäiseen käyntiin kannattaa varata aikaa 1–2 tuntia.

Mitä ensikäynnillä tapahtuu?

Ensimmäisellä käynnillä tapaatte lääkärin ja saatte keskustella kaikessa rauhassa lääkärin kanssa omasta tilanteestanne. Käynnillä huomioidaan mahdolliset aikaisemmat lapsettomuustutkimukset ja -hoidot, sairaudet, lääkitykset ja muut asiat, jotka voivat vaikuttaa raskauden alkamiseen ja toivotun lapsen syntymään.

Ensikäynnin aikana lääkäri kertoo mahdollisista hoitovaihtoehdoista, hoitojen aikataulusta, tarvittavista lääkityksistä ja niiden vaikutuksista. Kuulette myös hoidon onnistumisen todennäköisyydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä siitä, mitä mahdollisesti voitte itse tehdä.

Käynnin yhteydessä tapaatte myös hoitajan, joka kertoo klinikan yleisistä toimintatavoista ja neuvontapalveluista sekä miten tutkimuksiin ja hoitoihin kannattaa varautua.
Ensimmäisellä käynnillä lääkäri tutkii sekä naisen että miehen, jos tutkimuksia ei ole tehty aikaisemmin. Naiselle tehdään gynekologinen tutkimus sekä ultraäänitutkimus. Usein myös miehen sukuelimet tutkitaan. Jo tässä vaiheessa saattaa selvitä joitakin syitä, miksi raskaus ei ole alkanut.
Kliinisten tutkimusten jälkeen suunnitellaan muut tarvittavat perustutkimukset. Näitä ovat miehen siemennestetutkimus, naisen kuukautiskierron kartoitus ja munanjohtimien aukiolotutkimus. Perustutkimusten tavoitteena on selvittää, tapahtuuko ovulaatio, onko kohtu terve, ovatko munanjohtimet avoimet ja onko siemennesteen laatu riittävä. Lapsettomuuden perustutkimuksiin kuluu aikaa 1-1,5 kuukautta. Samalla pohditaan, tarvitaanko muita lisätutkimuksia. Tämän jälkeen laadimme teille yhdessä yksilöllisen ja kokonaisvaltaisen hoitosuunnitelman.

Nopeasti hedelmöityshoitoihin

Ennen lapsettomuushoitoon hakeutumista on jo usein kuljettu pitkä matka. Kun päätös on tehty, halutaan nopeita toimenpiteitä. Meillä hoitoketju pyritään pitämään mahdollisimman lyhyenä ja vaivattomana. Pääsette nopeasti hedelmöityshoitoihin.

Katso esittelyvideo