Yhteiskunnallinen yritys Suomalaista palvelua

Naisparit ja yksin lasta haluavat

Olet tervetullut hoitoomme, jos olet pohtimassa lapsen hankkimista yksin tai naisparina hedelmöityshoitojen avulla. Ensimmäiseksi sinun kannattaa varata neuvontakäynti Väestöliiton lapsettomuusklinikalta. Neuvontakäyntien aikana tapaat gynekologin, hoitajan sekä psykologin. Käyntien tarkoituksena on kartoittaa paitsi gynekologista terveydentilaasi myös lainsäädännöllisiä sekä elämäntilanteeseen ja tukiverkostoon liittyviä asioita sekä pohtia tulevaa elämää lapsen kanssa.

Sukusolujen luovuttajalla ei ole juridisia oikeuksia tai velvollisuuksia syntyvään lapseen, paitsi jos hän on antanut suostumuksensa isyyden vahvistamiseen. Yleisimmin Väestöliiton hoidoissa käytetään oman spermapankkimme siittiöitä. Ulkomaisen spermapankin siittiöiden käyttö on myös mahdollista.

Kun hoitopäätös on varmistunut, aloitetaan ne yleensä inseminaatiohoidoin. Hoito voidaan toteuttaa luonnon kierrolla, jos ovulaatio löytyy helposti. Mikäli inseminaatiot eivät tuota toivottua tulosta, voidaan hoidoissa siirtyä vaativampaan IVF-hoitoon.

Ei-lääketieteellisestä syystä aiheutuva lapsettomuuden hoito ei kuulu KELA-korvauksen piiriin. Mikäli taustalla on lapsettomuutta aiheuttava sairaus, voit hakea korvausta KELA:lta hoidon jälkeen.