Suomalaista palvelua

Miehen hedelmättömyys

Erilaiset siittiötuotannon häiriöt voivat alentaa miehen hedelmällisyyttä. Siittiötuotanto voi olla heikentynyt, puuttua kokonaan tai siittiöt voivat liikkua huonosti eteenpäin. Onkin tärkeää tehdä sperma-analyysi jo hyvin alkuvaiheessa. Häiriö voi olla synnynnäinen tai tilapäinen. Tulehdukset, erilaiset lääkeaineet, runsas alkoholin käyttö, stressi tai muu tilapäinen tekijä saattaa vaikuttaa voimakkaasti siittiötuotantoon ja siksi poikkeava löydös on kontrolloitava ennen lisätutkimuksia.

Miehestä johtuvaa lapsettomuutta voi aiheuttaa liian myöhään korjattu laskeutumaton kives, sillä siittiöiden tuotanto onnistuu vain ruumiinlämpötilaa alemmassa lämmössä. Muita syitä siemennesteen heikkoon laatuun ovat kiveslaskimon suonikohjut sekä aiemmin sairastettu sukuelinten sairaus esimerkiksi klamydia tai siittiövasta-aineet.

Siemennesteen siittiöiden määrän pienentyessä alle 15 miljoonaan millilitrassa alkaa hedelmällisyys laskea. Osalla miehistä siittiöt puuttuvat täysin siemennesteestä. Siittiötiheyden ollessa alle 10 milj./ml miehelle tehdään lisätutkimuksia; otetaan verikokeita, tehdään kivespussin ultraäänitutkimus ja tarvittaessa kiveksestä otetaan kudosnäyte siittiöiden täydellisen puuttumisen selvittämiseksi. Joissain harvinaisissa tapauksissa siittiövian taustalla voi olla kromosomipoikkeavuus tai Y-deleetio. Y-kromosomissa on todettu useita geenialueita, jotka säätelevät siittiönmuodostusta ja joiden puutos eli deleetio liittyy siittiötuotannon voimakkaaseen heikkenemiseen tai täydelliseen puuttumiseen. Usein syy sperman heikentyneeseen hedelmöityskykyyn jää selittämättömäksi.