Suomalaista palvelua

Usein kysytyt kysymykset

Miten kuukautiskierto lasketaan?
Kuukautiskierron pituus lasketaan ensimmäisestä vuotopäivästä seuraavan vuodon ensimmäiseen vuotopäivään. Tiputtelua ja ruskeaa vuotoa ei vielä lasketa.

Kun esimerkiksi hedelmöityshoitoja varten halutaan tietää kierron ensimmäinen päivä mahdollisimman tarkasti, niin tällöin sinulle ominaisen kunnon vuodon alku lasketaan kierron ensimmäiseksi päiväksi.

Voinko ottaa lasin viiniä juhlissa hoidon aikana? Miten tupakointi vaikuttaa?

Sekä alkoholin runsas käyttö, että tupakointi ovat haitallisia raskaaksi tulemisen kannalta. Jos ajattelet, että et halua herättää epätoivottua huomiota, voit juoda lasillisen viiniä tai olla juovinasi, mutta emme suosittele alkoholin käyttöä hoidon tai raskauden aikana.

Tupakoinnin on todettu selvästi heikentävän siittiöiden hedelmöityskykyä. Tupakointi huonontaa myös munasolujen laatua. Suosittelemme tupakoinnin lopettamista heti kun raskautta yritetään.

Onko mieheni ylipainolla vaikutusta siemennesteen/siittiöiden laatuun?
Niin naisen kuin miehen ylipainon on havaittu heikentävän hedelmällisyyttä. Yli- ja alipaino hidastavat raskauden alkamista ja huonontavat hoitojen tuloksia ja lisäävät keskenmenojen riskiä. Ylipainoisilla miehillä todetaan jopa kolme kertaa useammin alentunut siittiötuotanto ja siittiöiden liikkuvuus kuin normaalipainoisilla. Tällöin raskauden alkua voi joutua odottamaan keskimääräistä pitempään.

Kuinka tarkasti minun on otettava hormonipistokset samaan aikaan vuorokaudesta?
Suosittelemme, että otat hormonipistokset mahdollisimman tarkasti samaan aikaan vuorokaudesta. Mutta jos jostain syystä sinun ei ole mahdollista näin toimia, niin 1-2 tunnin heitto pistosajankohdassa ei haittaa. Jos pistosajankohta myöhästyy enemmän kuin kaksi tuntia, on tärkeää, että kerrot siitä hoitajalle tai lääkärille, joka voi ottaa asian huomioon hoidon jatkoa suunniteltaessa.

Voinko käyttää reseptittä saatavia tulehduskipulääkkeitä munasolupunktion jälkeen ennen alkion siirtopäivää?
Vaikka on parempi yrittää tulla toimeen ilman tulehduskipulääkkeitä, niin joskus voi olla epämiellyttävää särkyä 1-2 päivän ajan munasolujen keräyksen jälkeen. Tällöin voit huoletta ottaa muutaman särkylääkkeen. Jos tuntuu, että tarvitset tulehduskipulääkkeitä useamman päivän ajan, kannattaa ottaa yhteyttä omaan klinikkaasi ja hoitavaan lääkäriisi.

Onko munasolupunktion jälkeen syytä pidättäytyä yhdynnöistä?
Munasolupunktion jälkeen voi esiintyä verenvuotoa pistoskohdista. Tämä vuoto on yleensä niukkaa ja tyrehtyy nopeasti. Joskus emättimen pohjalle voi kertyä hyytymiä, jotka valuvat parin päivän aikana pois. Pienen tulehdusriskin vuoksi suosittelemme pidättäytymään yhdynnöistä niin kauan kuin veristä vuotoa esiintyy.

Munasarjat voivat olla kookkaat ja aristavat ja lantion pohjalle on myös voinut kertyä nestettä. Tästä syystä yhdyntä voi tuntua epämiellyttävältä muutaman päivän ajan keräyksen jälkeen. Kannattaa myös välttää äkkinäisiä ja tärisyttäviä liikkeitä.

Miten tiedän että alkio meni kohtuun, tarkistetaanko se jotenkin? Voiko alkio tippua kohdusta siirron jälkeen?
Alkio siirretään kohtuonteloon ohuen katetrin avulla. Lääkäri arvioi oikean sijainnin joko ultraäänen tai katetrin mittojen mukaan. Siirron jälkeen katetri tarkistetaan vielä huolellisesti IVF laboratoriossa. Kohtuontelo ei ole nimestä huolimatta ontto, vaan alkio jää kohdun sisälimakalvon poimujen suojaan eikä pääse tippumaan pois. Voit käydä huoletta WC:ssä siirron jälkeen.

Miten voin edesauttaa alkionsiirron jälkeen alkion kiinnittymistä? Voinko urheilla, uida ja saunoa normaalisti?
Alkion kiinnittymiseen kohtuun ja raskauden alkamiseen vaikuttaa kaikkein eniten itse alkio. Ja vaikka alkio olisi meidän arviomme mukaan paras mahdollinen, niin silti se ei aina kiinnity. Kohdun vastaanottavaisuus vaikuttaa omalta osaltaan alkion mahdollisuuteen kiinnittyä. Kohdun limakalvon vastaanottavaisuuden arvioinnissa käytössämme on ultraäänitutkimus, jonka perusteella voimme vain karkeasti arvioida kiinnittymismahdollisuuksia. Kohdun limakalvo on hormonien vaikutuksen alainen ja lääkitys, jota käytät ennen alkionsiirtoa tai oma hormonituotantosi valmistavat kohdun limakalvon niin hyvin kuin se kyseisessä kierrossa on mahdollista.

Kun alkio siirretään kohtuonteloon, se ei jää kellumaan mihinkään onttoon tilaan vaan on hyvin suojattuna kohdun limakalvon poimujen sisällä, jolloin alkio ei pääse tippumaan pois.

Koska munasolupunktion jälkeen voi olla vähäistä veristä vuotoa muutaman päivän ajan, kannattaa ammekylpyjä ja yhdyntöjä välttää niin kauan kuin veristä vuotoa näkyy. Urheilun ja saunomisen suhteen suosittelemme kuuntelemaan omaa kehoa.

Imeytyykö emättimeen annosteltu keltarauhashormonikapseli, vaikka sitä valuu niin paljon pois?
Emättimeen annosteltu keltarauhashormoni imeytyy nopeasti limakalvon läpi. Suurin osa kapselia on annostelun mahdollistavaa sidosainetta, joka liukenee ja valuu pois kehon lämmön vaikutuksesta. Valuminen on kiusallista, mutta ei vaaranna itse lääkeaineen vaikutusta. Uimaan kannattaa mennä ennen lääkkeen ottoa.