Suomalaista palvelua

Miten toimin, jos haluan luovuttaa munasoluja

Ota ensin yhteyttä lähimpään Väestöliiton klinikkaan. Puhelu tai ensimmäinen käynti ohjataan asiaan perehtyneelle vastuuhoitajalle, jolta saat tietoa sukusolujen luovuttamiseen liittyvästä prosessista ja hoidon kulusta.

Jos sukusolujen luovutus tuntuu oikealta, varataan sinulle aika myös klinikan lääkärille. Lääkärin vastaanotolla selvitetään taustatietosi, oma ja sukusi terveys, sinulle tehdään gynekologinen tutkimus ja kerrotaan hoidosta, sen riskeistä ja sivuoireista. Käynnillä sinulta otetaan sukusolujen luovutusprosessin edellyttämät virtsa- ja verinäytteet (mm. HIV, hepatiitti B ja C). Halutessasi sinulla on mahdollisuus käydä keskustelemassa psykologin vastaanotolla.

Munasolujen luovutus hoitoprosessina vastaa koeputkihedelmöityshoitoa (IVF) munasolujen keräykseen asti. Keräyksessä saadut munasolut hedelmöitetään ja siirretään jakautuneena alkiona vastaanottajalle. Hormonihoidon ja munasolujen keräyksen jälkeen suosittelemme jälkitarkastuskäyntiä klinikassamme 3 - 5 viikon kuluttua.