Suomalaista palvelua

Miten toimin, jos haluan luovuttaa siittiöitä

Ota ensin yhteyttä lähimpään Väestöliiton klinikkaan. Puhelu tai ensimmäinen käynti kohdistetaan asiaan perehtyneelle vastuuhoitajalle, jolta saat tietoa sukusolujen luovuttamiseen liittyvästä prosessista ja hoidoista.

Jos sukusolujen luovutus tuntuu oikealta, varataan sinulle aika klinikalle. Vastaanottokäynnillä selvitetään taustatietosi, oma ja sukusi terveys. Käynnillä sinulta otetaan luovutusprosessin edellyttämät virtsa- ja verinäytteet (mm. klamydia, Gc, HIV, hepatiitti B ja C). Halutessasi sinulla on mahdollisuus käydä keskustelemassa psykologin vastaanotolla.

Ennen sukusolujen luovuttajaksi hyväksymistä sinun tulee antaa siemennestenäyte. Näyte analysoidaan ja koepakastuksella varmistetaan siittiöiden kestävyys hedelmöityshoitoja varten. Luovuttajilla sperma-analyysikriteerit (siittiötiheys ja niiden liikkuminen) ovat tiukempia kuin mitä omilla siittiöillä hedelmöittämiseen tarvitaan. Tiukista kriteereistä johtuen luovuttajaksi haluavista vain osa voidaan hyväksyä.

Koepakastus- ja sulatusprosessin jälkeen siemennesteen luovutuskertoja on 5–10 noin puolen vuoden aikana. Näytteet pakastetaan ja pidetään karanteenissa puolen vuoden ajan. Tämän jälkeen sinusta otetaan vielä kerran yllä kuvatut verinäytteet ja sukusolulahjoituksesi on valmis käytettäväksi.