« takaisin Tulosta

Sivun sijainti: Etusivu » Maahanmuuttajat » Mitä teemme? » Kokemusasiantuntijat » Mitä on kokemusasiantuntijuus?

Mitä on kokemusasiantuntijuus?

Kokemusasiantuntijuus on taitoa, joka on kehittynyt pitkällisen henkilökohtaisen kokemuksen ja sisäistyneen tiedon myötä. Kokemusasiantuntijalla on halua ja kykyä hyödyntää kokemuksiaan erilaisissa yhteyksissä muiden parhaaksi. Kokemusasiantuntijana toimiminen on aina vapaaehtoista eikä siihen voida ketään velvoittaa tai pakottaa.

Maahan muuttaneet voivat toimia kokemusasiantuntijoina kokemusasiantuntijuuden teemoissa kuten mielenterveys-, vammais- tai päihdekysymyksissä. He voivat olla kotoutumisen asiantuntijoita tai asiantuntijoita siinä, miten maahanmuuttajat pystyvät käyttämään palveluita.

Kokemusasiantuntija voi esiintyä yleisötilaisuudessa tai mediassa kuten televisiossa tai radiossa, tai hän voi antaa haastattelun lehdille tai muulle medialle. Kokemusasiantuntija voi toimia asiantuntijajäsenenä erilaisissa ohjausryhmissä ja neuvostoissa. Hän voi olla viranomaisten tai päättäjien kuultavana. Kokemusasiantuntija voi myös pitää luentoja ja toimia kouluttajana.

Kaikki kokemusasiantuntijuuden muodot perustuvat viestintään ja vuorovaikutukseen. Tyypillistä on, että kokemusasiantuntija saa palautetta esittämästään joko tilanteessa välittömästi tai myöhemmin, esim. median kautta tai henkilökohtaisesti.

24.2.2018 klo 11:48:52