Intiimiyden rakentaminen parisuhteessa vie oman aikansa. Siihen kuuluu oman itsen laajentaminen sisältämään kumppani. Samalla kun kumppani sisällytetään tähän intiimiyteen, on kummankin tärkeä säilyttää oma erillisyytensä ja yksityisyytensä.

Jos tämä onnistuu, samalla kun voidaan kokea yhteisyyttä ja läheisyyttä, kumpikin voi olla myös erillinen yksilö. Yksilöllisyys on sitä, että voi harrastaa omia harrastuksia ja seurustella omien ystävien kanssa ilman, että se uhkaa puolisoa.

Tarvittaessa voi myös saada kahdenkeskisiä hetkiä ja läheisyyttä toisen kanssa. Tärkeintä on kokemus siitä, että voi itse säädellä saamansa läheisyyden ja erillisyyden määrää tarvitsematta alistua ja elää liikaa toisen ehdoilla.

Tarina: ”Juuri, kun me suomalaiset miehet olemme saaneet kuulla, että on hyvä ja pitää puhua ja opetella puhumaan seksuaalisuudesta, esittämään ääneen tarpeitaan ja toiveitaan, olen joutunut törmäämään siihen, että hänen kulttuurissaan seksuaalisuus on tabu ja varsinkin sen puheeksi ottaminen on hämmentävää. Olisinpa tiennyt näitä asioita aikaisemmin, heti alussa, kun tutustuin Sofieen, olisin säästynyt monelta. Joudin oppimaan kantapään kautta ja monien riitojen ja loukkauksien kautta, että Sofien kulttuurissa ei sanota ääneen omia seksuaalisia toiveita ja haluja.”