Kahden kulttuurin parisuhteessa irrottautuminen lapsuudenperheestä ei saa edellyttää yksilön kulttuurisen identiteetin hylkäämistä. Puolisoiden on löydettävä yhteinen näkemys riittävästä yhteydenpidosta, liittymisestä ja vastuusta siten, ettei yhteys alkuperäisperheeseen kuormita liiaksi parisuhdetta. Maahan muuttaneen kotoutumisen helpottamiseksi on hyvä keskustella asiasta koko suomalaisperheen tai –suvun kanssa.

Suomalaisia sukulaisia voi myös rohkaista tutustumaan toisen kulttuurin tapoihin ja perinteisiin. Toista kulttuuria edustava kumppani saa tällöin mahdollisuuden toivottaa uudet sukulaisensa tervetulleiksi oman kulttuurinsa perinteisiin. Tällä tavoin syntyy yhteisiä kokemuksia, jossa suomalaiset tavat yhdistyvät toisen kulttuurin tapoihin ja tottumuksiin. Näin myös lapset oppivat yhdistämään molempien vanhempiensa tapoja, perinteitä ja arvoja luontevalla tavalla osaksi omaa elämäänsä.

Tarina: ”Olihan minulle aikamoinen kulttuurishokki, kun teimme Sofien kanssa automatkan hänen kotiseudulleen. Mutta se olikin niin perusteellinen shokki, että kaikki muu on tuntunut sen jälkeen helpolta ja selkeältä. Me puhumme paljon kulttuurien välistä eroista kommunikaatiossa ja se on auttanut minua ymmärtämään Sofien tapaa reagoida joihinkin tilanteisiin. Nykyään ajattelen, että Sofie, joka miettii enemmän näitä kulttuurikysymyksiä, on ollut minulle sellainen perehdyttäjä ja kumppani, että kaikki mahdollisuudetkin väärinkäsityksiin on käsitelty. Hän ymmärtää mielestäni erittäin hyvin suomalaisten tapaa kommunikoida, vaikka sitä joskus ihmetteleekin.”
Tarina: ”Tiedän ja tunnen, että mieheni suku hyväksyy minut, mutta miksi minä en silti tunne itseäni tervetulleeksi hänen sukuunsa? Suomalainen anoppini sanoo, että hän ei tule kutsumatta käymään. Hän asuu ihan lähellä ja odottaa kutsua. Tuntisin oloni kotoisaksi, jos sukulaiset vaan tulisivat, mutta Suomessa ei tulla häiritsemään. En tiedä mitä minun pitäisi tehdä, en minä voi häntä joka päivä kutsua? Kun meillä mennään naimisiin, ollaan heti läheisiä, kaksi sukua yhdistyy siinä samalla. Olen lukenut, että Suomessakin ennen suvut yhdistyivät, ”alataloista ja ylätaloista tuli keskitaloja.”