Ohjaajan opas leikki-ikäisten vanhemmille

Väestöliitossa on luotu vertaistuenryhmämalli tukemaan maahanmuuttajataustaisia vanhempia, joilla on pieniä lapsia. Ryhmien tavoitteena on vahvistaa vanhemmuutta tiedon ja vertaistuen avulla. Tausta-ajatuksena on, että vuorovaikutus vaikuttaa positiivisesti hyvinvointiin ja jaksamiseen. Malli koostuu seitsemän tapaamiskerran sarjasta, jossa ryhmäkeskustelut keskittyvät vanhemmuuteen ja lapsen kehitykseen.

Keskustelujen teemoissa painotetaan kotoutumiseen liittyvän haastavan elämäntilanteen vaikutuksia vanhemmuudelle enemmän kuin kulttuurisia eroja. Kulttuurisesta taustasta riippumatta kielitaidon puute, yhteiskunnan rakenteiden ja toiminnan puutteellinen tunteminen ja sosiaalisten suhteiden vähäisyys asettaa vanhemmat tilanteeseen, jolla voi olla negatiivisia vaikutuksia heidän kykyynsä toimia kasvattajina.

Oppaan toivotaan rohkaisevan esimerkiksi neuvoloiden ja päiväkotien työntekijöitä järjestämään vertaistuenryhmiä maahanmuuttajataustaisille vanhemmille, joilla on alle kouluikäisiä lapsia.

Monikulttuuriset vertaistuenryhmät - Ohjaajan opas leikki-ikäisten vanhemmille, 80 s. 2006. Anne Alitolppa-Niitamo, Mohamed Moallin & Anita Novitsky. ISBN-13: 978-951-9450-38-4