Ohjaajan opas kouluikäisten vanhemmille

Opas rohkaisee ja tukee kouluja järjestämään maahanmuuttajataustaisten oppilaiden vanhemmille vertaistuenryhmiä. Oppaassa annetaan käytännön ohjeita ryhmien organisoimiseen sekä esitellään keskusteluteemoja vanhempien tapaamisiin sekä ideoita näiden teemojen käsittelyyn. Teemat keskittyvät erityisesti kouluun, mutta myös ystävien merkitystä, kaksikielisyyttä ja maahanmuuton kokemusta käsitellään.

Vertaisryhmätoiminnan tavoitteena on antaa vanhemmille tietoa ja luoda tukea antavia verkostoja ja vahvistaa yhteistyötä ja vuorovaikutusta perheiden ja yhteiskunnan eri instituutioiden välillä.

Oppaassa esitelty ryhmätoiminta on luonteva työmalli etenkin koulujen käyttöön, mutta sitä voivat hyödyntää myös monet muut tahot, kuten esikoulut, maahanmuuttoyksiköt, nuorisotalot ja maahanmuuttajayhdistykset.

Monikulttuuriset vertaistuenryhmät - Ohjaajan opas kouluikäisten vanhemmille, 114 s. 2007. Anne Alitolppa-Niitamo, Jouni Sirkiä. ISBN 978-951-9450-81-0