Perheet ahtaalla

Asuntopula vaivasi toisen maailmansodan jälkeistä Suomea. Se pakotti kymmenet tuhannet perheet majoittumaan ahtaisiin, puutteellisiin ja kylmiin asuntoihin, jotka eivät suoneet mahdollisuutta lepoon. Minkälaisia perheiden asumisen tarpeet ja puutteet olivat? Millaisina asuntoa tarvitsevat kokivat arkiset haasteensa?

Perheet ahtaalla avaa uuden näkymän tunteiden merkitykseen perhe-elämässä jälleenrakennuksen aikana. Puutteelliset olot eivät vaikuttaneet vain yksilöihin. Ne koettiin myös lapsista ja parisuhteesta huolehtivina vanhempina ja puolisoina sekä sodasta kärsineinä kansalaisina.

Sotienjälkeisen Helsingin asunnontarvitsijoita olivat sota-avioliiton solmineet kodinperustajat, kasvavat lapsiperheet sekä pommituksissa ja alueluovutuksissa kotinsa menettäneet perheet. Hyvinvoinnin ja perhesuhteiden ylläpitäminen vaikeissa oloissa vaati perheenjäseniltä huomattavasti työtä, resursseja ja neuvokkuutta.

Antti Malinen: Perheet ahtaalla. Asuntopula ja siihen sopeutuminen toisen maailmansodan jälkeisessä Helsingissä 1944–1948. Väestöntutkimuslaitoksen julkaisusarja D 59/2014. 359 sivua. Helsinki: Väestöliitto. 978-952-226-145-8 painettu, 978-952-226-146-5 pdf