Keväästä 2015 alkaen, alle 15-vuotiaat eivät tarvitse enää lääkärin reseptiä ostaakseen jälkiehkäisytabletin. Tarjolla on kaksi valmistetta.
Ohje raskaustestin tekemiseen jälkiehkäisytabletin käyttöön liittyen.
kuvitus: Ainoa Graphic Design / ainoa.fi
Jälkiehkäisyn ottamisen jälkeen tulee tehdä raskaustesti kolmen viikon kuluttua suojaamattomasta yhdynnästä.

Jälkiehkäisytabletti - ei katumuspilleri

Jälkiehkäisytabletti kannattaa ottaa, jos raskaudenehkäisy ei onnistu tai toimi odotetulla tavalla.
  • Kondomin luiskahtaessa pois paikaltaan kesken yhdynnän
  • Kondomin menessä rikki
  • Tytön ja pojan välisessä yhdynnässä ei ole käytetty mitään ehkäisyä
  • Ehkäisypillereiden, -renkaiden tai –laastareiden käyttöön on liittynyt ongelmia.

Jälkiehkäisypilleri ehkäisee raskauden alkamisen

Jälkiehkäisypilleri estää tai siirtää munasolun irtoamista. Se ehkäisee raskauden alkamisen, mutta ei keskeytä jo alkanutta raskautta.

Jälkiehkäisyvalmisteet voivat aiheuttaa lieviä sivuvaikutuksia, joista yleisimpiä ovat alavatsakipu, päänsärky, väsymys, huimaus ja pahoinvointi. Jälkiehkäisypilleri sekoittaa usein myös kuukautiskiertoa.

Jälkiehkäisytabletteja on markkinoilla kaksi valmistetta

Jälkiehkäisyn saa apteekista ilman reseptiä.

• Norlevo pitää ottaa viimeistään 72 tuntia yhdynnästä. Jälkiehkäisypillerin hinta on noin 17 euroa (maaliskuu 2015).
  • EllaOne tulee ottaa viimeistään 120 tuntia (5 päivää) yhdynnästä. EllaOne maksaa noin 32 euroa (maaliskuu 2015).
Jälkiehkäisypilleri tulee ottaa mahdollisimman pian yhdynnän jälkeen. Mitä nopeammin lääkkeen ottaa, sitä parempi ehkäisyteho sillä on. Jälkiehkäisypilleri ei koskaan vastaa ehkäisyteholtaan oikein käytettyä kondomia tai säännöllistä hormonaalista ehkäisyä, kuten e-pillereitä.

Jos suojaamattomasta yhdynnästä on yli viisi päivää, ei jälkiehkäisyä kannata ottaa. Tämän jälkeen on odotettava seuraavia kuukautisia. Jos ne ovat myöhässä, on syytä tehdä raskaustesti ja hakeutua lääkäriin tarvittaessa.

Kuparikierukka voidaan myös joskus asettaa jälkiehkäisyksi. Tietoa kierukasta.

Jälkiehkäisy on tarkoitettu hätätapausten varalle

Jälkiehkäisyä ei tule käyttää ensisijaisena ehkäisykeinona. Sen ehkäisyteho on huonompi kuin muiden ehkäisymenetelmien.

On hyvä muistaa myös, että kondomin rikkouduttua tai unohduttua, on mahdollista saada seksitauti. Asian selvittämiseksi tulee hakeutua seksitautitesteihin. Lisää seksitautitestauksesta.

Jos sinulla on toistuvasti ongelmia ehkäisyn kanssa ja tarvitset jälkiehkäisyä enemmän kuin kolme kertaa vuodessa, hakeudu koulusi terveydenhoitajan tai lääkärin vastaanotolle. Tällöin pitkäaikaisen ehkäisyn (e-pillerit, -laastari, -kapseli, kierukka jne.) harkitseminen on viisasta. Lisää ehkäisymenetelmistä.

Suosittelemme raskaustestin tekemistä aina 3 viikkoa jälkiehkäisyn ottamisen jälkeen, vaikka kuukautisvuoto olisi tullutkin. Tietoa raskautestin tekemisestä.

Päivitetty 8.3.2015