Lääkärin vastaanotolle hakeutuminen

Oma keho ja terveys ovat niin tärkeitä, että niistä kannattaa pitää hyvää huolta. Lääkärissä käyminen on kehosta ja terveydestä huolehtimista silloinkin, kun on kyse seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista tai vaivoista. Lääkärin kanssa voi keskustella erilaisista seksuaalisuuteen liittyvistä asioista, kuten kehosta, kehon toiminnoista ja muutoksista, seurustelusta tai seksistä. Lääkärin vastaanotolle kannattaa hakeutua myös, jos jokin asia askarruttaa tai haluaa varmistaa, että kaikki on kunnossa.

Ensimmäinen lääkärikäynti voi tulla ajankohtaiseksi esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

• Epäilee saaneensa seksitaudin. Lisää seksitaudeista.
  • On kiusallisia ja aiemmasta poikkeavia tuntemuksia sukupuolielinten alueella; kirvelyä, kutinaa, tytöillä poikkeavaa vuotoa, näppylöitä, haavaumia tai kipuja jne.
  • Seksiin liittyy ongelmia.
  • Tyttö epäilee olevansa raskaana. Lisää raskauden alkamisesta.
  • Tytöillä kuukautisiin liittyvät asiat tai ongelmat. Lisää kuukautisista.

Usein tyttö hakeutuu ensimmäisen kerran lääkärillä vastaanotolle, kun hän haluaa hankkia hormonaalisen ehkäisymenetelmän. Tällä lääkärikäynnillä ei useinkaan ole tarvetta sisätutkimukseen eli gynekologiseen tutkimukseen, vaikka niin usein luullaan. Lisää gynekologisesta tutkimuksesta.

Lääkäriajan varaaminen

Oma terveyskeskus on paikka, josta voi varata ajan lääkärille soittamalla terveysaseman ajanvaraukseen. Jossain kunnissa ja kaupungeissa on erikseen raskauden ehkäisyyn keskittyviä ehkäisyneuvoloita. Terveysasemalta asiakas ohjataan oikeaan paikkaa. Seksitautitesteihin voi hakeutua myös omalle terveysasemalle. Lisää seksitautien testauspaikoista.

Lääkäriajan voi varata myös yksityiseltä lääkäriasemalta. Se onnistuu puhelimitse ja usein myös nettiajanvarauksen kautta.

Ehkäisyyn liittyvät käynnit ovat aina ilmaisia terveysasemilla. Yksityisellä lääkäriasemalla näistä palveluista täytyy maksaa. Hintoja voi tiedustella etukäteen aikaa varatessa.