Lääkärin vastaanotolla keskustellaan ja tarvittaessa tutkitaan

Lääkärin vastaanotolle meneminen usein jännittää nuorta, joka on ymmärrettävää. Lääkäri ohjaa vastaanotolla keskustelua kysymyksin ja asiakasta haastatellen, joten ei haittaa mitään, vaikka itse ei osaisikaan kaikkea kertoa.

Vastaanotolla lääkäri selvittää kyselemällä terveydentilaan liittyviä asioita, kuten mahdollisia sairauksia ja lääkityksiä. Verenpaine, pulssi, paino, pituus voidaan mitata. Käynnillä kysytään myös lähisukulaisten terveydentilasta, koska se saattaa kertoa taipumuksesta johonkin perinnölliseen sairauteen. Tällä voi olla merkitystä esimerkiksi ehkäisytavan valinnassa. Tytöiltä usein tiedustellaan kuukautisten alkamisesta, kierrosta ja kestosta, sekä mahdollisista kuukautisvaivoista. Myös pojalta kysellään murrosiän muutosten aikataulusta.

Tarvittaessa lääkäri tutkii ja tarkastelee kehoa vaivan selvittämiseksi. Joskus tarvitaan myös näytteiden ottamista, laboratoriokokeita tai muita tutkimuksia, diagnoosin tueksi. Esimerkiksi Papanäyte on perustutkimus, joka otetaan tytöiltä säännöllisesti ehkäisyyn liittyvien lääkärikäyntien yhteydessä, kun ensimmäisestä yhdynnästä on kulunut joitain vuosia. Tietoa papanäytteestä.

Jos gynekologinen tutkimus on aiheellinen tehdä tytölle, on hyvä tietää, että se ei ole kivulias toimenpide. Tutkimus tapahtuu juuri sellaiseen tahtiin, kun tyttö itse haluaa sen tapahtuvan. Tutkimukseen ei voida pakottaa. Sen voi myös keskeyttää milloin tahansa, jos tyttö niin haluaa. Jokaisella on oikeus päättää omasta kehosta ja odottaa arvostavaa suhtautumista myös muilta, tässä tapauksessa lääkäriltä. Tietoa gynekologisesta tutkimuksesta.

Tee lista kysymyksistä, joita haluaisit lääkärille esittää. Kirjoita lapulle muistiin kaikki asiat, joita olet suunnitellut kysyä. Vastaanotolla jännittää usein sen verran, ettei kaikkea välttämättä muuten muista.