8. porras

Mikä tuntuu hyvältä?

Kahdeksannella portaalla nuori etenee seurustelusuhteessaan kokeilemaan ja opettelemaan toisen ihmisen kehoa. Tässä vaiheessa opetellaan antamaan ja ottamaan vastaan hellyyttä ja nautintoa. Tähän rakastelemisen opetteluun liittyy vielä häveliäisyyttä ja estoja. Esimerkiksi ei uskalleta olla alasti valoisassa toisen nähden. Tai ei anneta toisen katsoa sukupuolielimiä.

Tärkeintä on pystyä puhumaan seksiin liittyvistä asioista ääneen:
* opetella kertomaan, mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei
* pystyä kertomaan omista peloista, jännittämisestä tai estoista
* sanomaan EI kun ei haluta
* opetella ilmaisemaan halukkuutta
* pystyä suunnittelemaan rakastelutilannetta niin että se tuntuu molemmista turvalliselta

Tässä vaiheessa yhdyntä ei vielä ole ajankohtaista, mutta siihen liittyvistä peloista ja kysymyksistä pitäisi puhua kumppanin kanssa. Sitä helpompaa puhuminen on, mitä enemmän toista tuntee ja luottaa häneen, ts. mitä kauemmin on oltu käsi kädessä -vaiheessa.

Tällä portaalla merkittävää on, ettei tule loukatuksi. Itsemääräämisoikeuden tulee toteutua ja jos se ei toteudu, on sillä vääjäämättä seurauksia myöhempään elämään. Pahimmillaan se aiheuttaa haluttomuutta, pelkoja, kipuja ja ahdistusta. Siksi on tärkeää osata kieltäytyä, jos ei halua tai jokin asia ei miellytä.

Tällä portaalla tehtävänä on opetella toisen ihmisen kanssa yhdessä nautintoa, kiihottumista ja jopa orgasmia, "rakkauden tekemistä". Tämä vaihe voidaan nähdä aikuisten seksielämässä esileikkinä, kun yhteisena tavoitteena on yhdyntä. Petting eli hyväily on jo rakastelua.