2. porras

Idolirakkaus

Idolirakkauden kohde on yleensä jokin julkisuuden henkilö: elokuvatähti, urheilija, muusikko tai jokin muu yleisesti ihailtu, riittävän kaukainen henkilö. Idolirakkaus voi olla pelkästään ihailua, "fanittamista" tai se voi olla palavaa rakastumista kohteeseen. Ihastua voi joko samaa tai eri sukupuolta edustavaan idoliin.

Idolirakkaus perustuu mielikuvitus- ja haavemailmaan ja on siksi todella turvallista. Oman huoneen seinät on vuorattu idolirakkauskohteen kuvilla, päiväkirjaan kirjoitetaan tunteista idolia kohtaan ja fantasioidaan ja nähdään unia erilaisista kohtaamisista hänen kanssaan. Usein halutaan myös samaistua tähän idolirakkauteen.

Riskinä tällä portaalla ovat mm. idolin mahdolliset huonot elämäntavat, asenteet tai toimintamallit joihin nuori alkaa samaistua. Idolirakkautta ei yleensä halua, eikä pidäkään tavata oikeasti henkilökohtaisella tasolla.

Tällä portaalla tehtävänä on opetella kokemaan ja sietämään ihastumiseen ja rakastumiseen liittyviä tunteita haaveilemalla.