"Jäkä jäkä, kälä, kälä" - Vanhempien puheet saattavat toisinaan kuulostaa juuri tuolta. Yle Summerin Meri ja Tume neuvoo, miten riidat porukoiden kanssa selvitetään.

Ihmissuhteet

Ihmisten ollessa toistensa kanssa tekemisissä ja vaikuttamalla toisiinsa, puhutaan ihmissuhteista. Ihmissuhde tarkoittaa yhteyttä kahden tai useamman ihmisen välillä.

Niihin kuuluu hyviä ja toisinaan huonompia hetkiä. Jotta ihmissuhteet pysyvät hyvinä, on mietittävä kuinka esimerkiksi kohtelee toisia. Ihmissuhteita täytyy myös hoitaa. Kaikista ihmisistä ei tarvitse pitää, mutta olisi hyvä, jos kaikkien kanssa tulisi edes jotenkin toimeen. Jos ei erityisesti pidä jostain ihmisestä, on helpompaa pysytellä hänestä kauempana.

Harva ihminen elää täysin yksin. Useimmilla on jonkinlainen suhde erilaisiin ihmisiin, kuten perheenjäseniin, kavereihin, rakkaaseen, ystäviin, sukulaisiin ja koulu- ja harrastuskavereihin. Ihmissuhteisiin liittyy myös paljon tunteita, kuten kiintymystä, rakkautta, välittämistä, ystävyyttä, ihastusta, vihastusta, pettymystä ja läheisyyttä. Kaikissa ihmissuhteissa vuorovaikutustaidot ovat tärkeitä. Lisää vuorovaikutustaidoista.

Vaikka omille kavereille voikin olla helppoa kertoa asioistaan, on aikuisilla yleensä enemmän elämänkokemusta sekä tietoa asioiden ratkaisumahdollisuuksista. Jos vanhemmat eivät täytä turvallisen aikuisen vaatimuksia, turvallinen aikuinen voi löytyä omasta lähipiiristä. Lisää turvallisesta aikuisesta.

Kaikissa ihmissuhteissa tulee erimielisyyksiä, se on normaalia. Aina ei ole helppo ymmärtää itseä, saati sitten toista. Ratkaisevaa on se, miten riidellään ja miten riidat selvitetään. Riidellä voi myös rakentavasti ja sitä voi opetella. Lisää riidoista ja erimielisyyksistä.

Murrosiässä ystävien ja kavereiden merkitys kasvaa. Heidän kanssaan vietetään paljon aikaa ja heille kerrotaan asioista, joista esimerkiksi lähiaikuisille ei haluta kertoa. On tavallista, että ystäväpiirissä tapahtuu myös muutoksia. Lisää ystävyydestä.

Joskus voi tuntea olonsa todella yksinäiseksi, vaikka ympärillä olisi paljon ihmisiä. Joskus taas kokee, että kaipaisi seuraa, mutta yrityksistä huolimatta kokee olevansa aina yksin. Yksi kiusaamisen muoto on eristäminen porukan ulkopuolelle. Lisää kiusaamisesta.