Huutamista ei usein kuulla

Jokainen meistä on varmaan jossain elämämme vaiheessa suuttunut niin kovasti, että ääni on noussut korkeaksi. Miksi toiselle ihmiselle täytyy huutaa? Yritetäänkö huutamalla varmistaa, että toinen kuulisi, että meidät otettaisiin vakavasti?

On ymmärrettävää huutaa, että joku kuulisi. Jos tärkeässä suhteessa nousee huoli, että läheinen ihminen ei tavoita meitä, yritämme huutaa kovemmin, jotta hän kuulisi. Siksi joskus ääni saattaa nousta kovaksikin. Ystävyydessä ja rakkaussuhteissa huutaminen on kuitenkin yleensä huono yritys tavoittaa toista. Koska, kun oikein huutaa, niin toinen lähtee luultavasti karkuun tai huutaa takaisin. Silloin saatetaan ajautua ikäviin kehiin, joissa on sitten yhä vaikeampi tulla itse kuulluksi tai kuulla toista.

Kiukun takana on usein joku toinen tunne ja toive. Oikein vihaisena sitä on hankala tunnistaa. Siksi on hyvä yrittää hengitellä ja rauhoittua ja sitten miettiä, että mikä tuon tunteen nosti pintaan. Joskus takaa voi löytyä esimerkiksi yksinäisyyden tunteita tai vaikka riittämättömyyttä.

25.4.2017