Itsetunnon vahvistaminen

Itsetuntoa voidaan vahvistaa. Joskus kannattaakin pysähtyä miettimään, mihin kaikkeen olet itsessäsi tyytyväinen ja keskity niihin. Jokaisesta löytyy ihan varmasti asioita ja piirteitä, joista voi olla tyytyväinen. Aina niitä ei ole helppo itsessään nähdä, mutta niitä kannattaa itsestään etsiä. Voitkin miettiä sitä, mitä ajattelet itsestäsi? Missä asioissa olet hyvä? Millaisista asioista olet saanut kehuja ja positiivista palautetta?

Hakeudu myös tilanteisiin ja seuraan, jotka tekevät sinut iloiseksi ja joiden seurassa voit olla oma ihana itsesi. Vältä seuraa, jossa et koe oloasi hyväksi ja luontevaksi, varsinkin sellaista, jossa tulet kiusatuksi. Vanhempasi ja muut läheisesi osaavat varmasti listata ison läjän asioita, joissa olet hyvä ja miksi he pitävät sinusta. Nämä asiat vahvistavat positiivista kuvaa itsestäsi ja rohkaisevat sinua myös ottamaan kontaktia muihin rohkeammin.

Myös muiden itsetuntoa voi kohottaa. Ystävän itsetuntoon voi esimerkiksi vaikuttaa kertomalla hänelle, mikä tekee hänestä hyvän ystävän. Aiheesta kehuminen ja palautteen antaminen vaikuttaa aina toiseen ihmiseen hyvällä tavalla.

Kiitä itseäsi ja muita, kun huomaat siihen olevan syytä. Saat olla reilusti onnellinen ja ylpeä pienistäkin onnistumisista. Ole itsellesi armollinen, vaikka asiat eivät menisikään ihan putkeen.

Joskus ihmiset, joilla on huono itsetunto, voivat käyttäytyä todella huonosti ja ovat ilkeitä toisille. Toisinaan oma itsetunto voi saada kolauksen jos tekee vahingossa väärin tai hölmöilee, mutta silloin on hyvä muistaa että jokainen mokaa joskus, isostikin. Niin nuoret, kuin aikuisetkin. On siis tärkeää opetella antamaan anteeksi itselle ja muille.

Jos itsetunto on koko ajan miinuksen puolella, eikä pysty näkemään itsessä mitään positiivista ja mieli on maassa, niin silloin on syytä keskustella asiasta lähiaikuisen kanssa tai koulupsykologin tai – kuraattorin kanssa.