Mielen hyvinvoinnin kannalta on tärkeää keskittyä itselle tärkeisiin ja merkityksellisiin asioihin.

Vinkkejä jaksamiseen ja mielen hyvinvointiin

  • Nuku riittävästi – murrosikäinen tarvitsee unta 8-10 tuntia vuorokaudessa ja yöaikaan. Liian vähäinen uni heikentää tarmokkuutta, keskittymiskykyä ja mielialaa.
  • Syö riittävästi – ruokailla tulisi 5 ateriaa päivässä, joista 2 on lämmintä ruokaa. Liian pitkät ruokailuvälit väsyttävät ja heikentävät keskittymiskykyä. Monipuolinen ruokavalio pitää sisällään kaikki tärkeät ainesosat, joita hyvä terveys edellyttää.
  • Liiku riittävästi – liiku ainakin puoli tuntia päivässä rivakasti niin, että sinulle tulee hiki ja syke nousee. Liikunta auttaa sinua pysymään terveenä ja kehon jaksavana. Liikunta myös tukee mielen hyvinvointia – sopivan liikuntamuodon löytyminen tuottaa nautintoa.
  • Älä tupakoi – tupakasta ei ole mitään hyötyä, se vaarantaa turvallisen kasvun ja kehityksen.
  • Vältä alkoholia – alkoholilla on vaarallisia vaikutuksia kehittyviin aivoihin, se voi heikentää keskittymiskykyä, muistia, mielialaa. Humala myös altistaa erilaisille vaaratilanteille.
  • Älä käytä huumeita – erilaiset huumeet ovat paitsi laittomia, myös vaarallisia kasvulle ja kehitykselle. Kannabis lisää riskiä masennukselle ja jopa psykoosisairauksille.
  • Harrasta mieleisiä asioita – mukavat harrastukset pitävät mielialan hyvänä, antavat onnistumisen kokemuksia ja auttavat tutustumaan samanhenkisiin ihmisiin.
  • Pidä huolta kaverisuhteista – yksinjääminen on suuri riski masennukselle.
  • Kerro huolista turvallisille ihmisille – vaikeistakin asioista voi ja kannattaa puhua. Puhuminen helpottaa huolta ja kaksin asioiden ratkaiseminekin on helpompaa.
  • Muista turvataidot – vaarallisilta ja uhkaavilta tuntuvissa tilanteissa muista seuraavat tärkeät taidot – Sano EI!- Poistu paikalta! – Kerro luotettavalle aikuiselle!