Rakkaus

Rakkaus on tunne joka syntyy aivoissa, tuntuu kehossa ja sitä voidaan osoittaa toiselle teoissa sekä puheissa. Rakkaus on biologinen reaktio, joka saa ihmiset kiintymään toisiinsa ja pitämään toisistaan huolta. Rakkaus on erilaista, riippuen ketä rakastaa: vanhempia, ystäviä, lemmikkieläintä, kavereita, sukulaisia, harrastuskavereita, kumppania. Ihminen voi rakastaa useita ihmisiä tai asioita yhtä aikaa.

Rakkaus voidaan jakaa lähimmäisen rakkauteen ja romanttiseen rakkauteen. Romanttisessa rakkaudessa ihastus voi muuttua rakastumiseksi. Rakkauden tunne myös muuttuu: se on erilaista esimerkiksi seurustelusuhteen alussa kuin myöhemmin suhteessa.

Rakkauteen mahtuu myös erimielisyyksiä. Esimerkiksi ystävien, perheenjäsenten ja kumppanin kanssa voi tulla riitoja, mutta ne ei silti vähennä rakkauden määrää. Joskus taas huomaa rakastavansa toista, vaikka ei haluaisikaan. Rakkauden tunnettakaan ei saa käskemällä loppumaan tai alkamaan.

Joskus voi rakastua ihmiseen, joka ei tunne samoin. Se voi tehdä kipeää ja silloin saattaa miettiä, onko itse tehnyt jotain väärin tai miksi ei kelpaa. Joskus ihmiset eivät vain tunne toisiaan kohtaan samalla tavalla.