Tunteiden hallinta

Kaikki tunteet muodostuvat aivoissa, ne tuntuvat kehossa ja tulevat näkyville käytöksessämme. Erilaisia tunteita opetellaan tunnistamaan, hyväksymään ja sietämään vauvasta saakka. Mitä vähemmän tunteita yritetään salata kieltää, hävetä, poistaa, kätkeä tai paeta, sen paremmin itse voit.

Suuren tunteen hetkellä on usein vaikea toimia järkevästi. Vihaisena tuntuu usein siltä, että voisi räjähtää: keho tärisee, kasvot voivat muuttua punaisiksi ja pääkoppa sauhuaa. Nämä tunteet voivat tulla ulos huutamisena tai raivoamisena. Joskus voi tuntua, ettei tunteille ja sille, miten toimit voi tehdä mitään ja ajattelemattomia sanoja vain tulee suusta. Jälkeenpäin tunteen palossa tehty teko, ei useinkaan tunnu enää järkevältä. Kaikki tunteet ovat siis sallittuja, mutta teot eivät.

Pysähdy hetkeksi miettimään mielessäsi olevia ajatuksia ja sitä tunnetta, joka on kehossasi. Jokainen voi vaikuttaa siihen, kuinka käyttäytyy tai mitä seuraavaksi sanoo. Joskus on todella vaikea hillitä itseään, jolloin voit miettiä, mihin ja miten energiaa purkaisi? Auttaisiko juoksulenkki, musiikin kuunteleminen, puhelinsoitto kaverille tai vaikka tyynyyn huutaminen? 

Tunteista on hyvä opetella puhumaan. Puhumalla niistä ja ajatuksista äänen läheiselle, asiat järjestyvät usein myös omassa mielessä. Joskus omat voimakkaat tunteet tai ajatukset voivat olla ahdistavia, pelottavia, hämmentäviä, aggressiivisia tai ne pyörivät mielessä koko ajan. Silloin on erityisen tärkeää keskustella niistä lähiaikuisen, kouluterveydenhoitajan tai omalääkärin kanssa.

Tunne on aina tunne ja sen lisäksi on myös järki ja tahto. Järkeä käyttämällä keksii varmasti hyviä tapoja käsitellä tunteita. Esimerkiksi väkivalta ja päihteiden käyttö eivät ole järkeviä tapoja tunteiden purkamiseen. Viina turruttaa tunteita hetkellisesti, mutta humalan mentyä, fiilikset ovat entistä huonommat. Väkivaltaan ja päihteisiin turvautuminen aiheuttavat vaikeuksia lisää.