Puhtaus ja hygienia

Murrosiässä hikoilu, sekä ihon ja hiusten rasvoittuminen lisääntyvät ihon hiki- ja talirauhasten toiminnan vilkastuessa. Hien hajuun vaikuttavat voimakkaan tuoksuinen ravinto, kuten valkosipuli, mutta myös ihossa elävät bakteerit. Päivittäinen peseytyminen poistaa iholta bakteereita ja likaa, joka ehkäisee hien haisemista ja finnien sekä tulehdusten syntymistä. Liiallinen peseminen on myös haitallista. Se poistaa iholta ja limakalvolta sitä suojaavan rasvan, jolloin iho saattaa kuivua liikaa ja alkaa kutista.

Peseytyminen ja puhtaat vaatteet

Suihkussa kannattaa käydä kerran päivässä ja aina liiikunnan jälkeen. Saippuan käyttäminen ei ole välttämätöntä. Jos iho on kovin kuiva ja atooppinen, niin suihkun voi vaihtaa pikkupesuihin, eli pesee ainoastaan kasvot, kädet, kainalot, jalat ja alapesun. Peseytymisen jälkeen kainaloihin voi laittaa deodoranttia, joka ehkäisee hikoilua. Myös alusvaatteet (pikkuhousut, sukat ja aluspaita) kannattaa vaihtaa pesun jälkeen. Peseytymisestä ei ole hyötyä, jos sen jälkeen pukee päälle likaiset vaatteet.

Jos hiukset rasvoittuvat runsaasti, niin ne voi pestä myös päivittäin. Hiusten pesuun on suositeltavaa käyttää shampoota, muuten hiuksia on vaikea saada rasvasta puhtaiksi.

Sukupuolielinten hygienia

Alapesu kannattaa tehdä päivittäin. Se ehkäisee tulehdusten ja hajujen syntymistä. Pesemiseen riittää hyvin pelkkä lämmin vesi. Saippuan käyttö helpottaa lian irtoamista, mutta samalla se saattaa kuivattaa limakalvoja. Jos saippuaa haluaa käyttää, kannattaa hankkia intiimialueelle tarkoitettua saippuaa, joka ei vaikuta limakalvojen luonnolliseen happamuuteen haitallisesti.

Poikien kannattaa pestä myös terskanpää esinahan alta, jos esinahan saa vedettyä helposti taakse. Jos esinahka ei liiku helposti, niin sen alta ei tarvitse pestä sen enempää kuin mihin vesi menee penistä suihkuttaessa. Lisää esinahkaan liittyvistä pulmatilanteista.

Kuukautisten aikaan tyttöjen kannattaa vaihtaa kuukautissuojaa muutaman tunnin välein, kuukautisvuodon määrästä riippuen. Samalla voi suihkutella alapesun, jos se on käytännössä mahdollista. Kuukautisvuoto alkaa helposti haista pahalle ja on hyvä kasvualusta bakteereille. Lisää kuukautisiin liittyvästä hygieniasta.

Näppylöiden hoitaminen

Murrosiässä ulkonäköön liittyvät seikat ovat erityisen tärkeitä ja herkkiä nuorille. Sen vuoksi iho-ongelmat, kuten finnit ja mustapäät, voivat muodostua merkittäviksi harmia aiheuttaviksi asiaksi. Ihoon liittyvät ongelmat kannattaa ottaa puheeksi aikuisen kanssa avun löytämiseksi. Niiden hoitamiseen liittyy paljon virheellistä tietoa ja uskomuksia, joista ei ole oikeasti hyötyä ja apua. Lisää finnien ja mustapäiden hoitamisesta.