Tunteiden ristiriitaisuus

Murrosiässä etsitään vastausta siihen, minkälainen itse on. Miltä näytän? Minkälainen ystävä olen? Entä seurustelukumppani? Minkälainen vartaloni on ja viihtyykö siinä?

Samaan aikaan kehon muutosten kanssa kasvetaan psyykkisesti. Tällöin muodostetaan kuvaa itsestä ja otetaan askelia kohti itsenäisyyttä. Kehitys on niin valtavaa, että se saa aikaan myös taantumusta omaksuttujen taitojen osalta. Tämä näkyy esimerkiksi käyttäytymisessä. Myös muuttuneeseen kehoon ja sen toimintoihin sopeutuminen ottaa aikansa.

Mielessä herää uudenlaisia ajatuksia ja asioita. Esimerkiksi seksuaalisuus ja siihen liittyvät tunteet ja kehonreaktiot samanaikaisesti kummastuttavat, pelottavat ja kiehtovat, mutta kuitenkin kiinnostavat. Tuntuu siltä, ettei kukaan ymmärrä, ja ehkä ei aina itsekään ymmärrä itseään. Jokainen haluaa olla normaali, mutta kokee olevansa erilainen tai poikkeava. Lue lisää seksuaalisuuden kehittymisestä.

Murrosiässä halu itsenäistyä on suuri. Toisaalta vastuun kantaminen ja asioiden hoitaminen itsenäisesti voi tuntua hankalalta. Välillä siis tekee mieli olla lapsi, välillä tekee mieli haistatella koko maailmalle. Tämä ristiriitaisuus on rankkaa niin nuorelle kuin vanhemmillekin. Se kuitenkin kuuluu nuoruuteen ja on ohimenevää.

Joskus negatiiviset tunteet voivat ottaa vallan ja tuntua rankoilta, repiviltä ja kipeiltä. Silti niitä ei kannata tukahduttaa, vaan kannattaa yrittää löytää erilaisia positiivisia tapoja negatiivisten tunteiden käsittelyyn. Lue lisää tunteiden hallinnasta.