Penis erektiossa kuvattuna
Miehen lantion anatomia
Kuvitus: Ainoa Graphic Design / ainoa.fi

Esinahka

Esinahka on peniksen päällä oleva uloin osa. Osalla miehistä esinahka peittää koko terskan, toisilla se peittää sen osittain. Osalla terska on kokonaan näkyvillä. Esinahka yhdistyy terskaan, peniksen alapinnalla olevalla ihopoimulla, frenulumilla. Lisää frenulumista.

Esinahassa on paljon hermopäätteitä, joten siinä tuntuu helposti kipua. Toisaalta sen koskettelu ja liikuttelu tuntuu useimmista hyvältä.

Esinahan alle kertyy vaaleaa eritettä; kehon eritteitä ja kuollutta ihosolukkoa. Se on hyvä pestä lämpimällä vedellä pois päivittäin, tulehdusten välttämiseksi. Tällöin riittää esinahan vetäminen siihen saakka, johon se helposti liikkuu. Saippuan käyttö voi ärsyttää ihoa ja limakalvoa.

Esinahka on vastasyntyneillä kiinni terskan pinnassa ja peittää terskan kokonaan. Usein viimeistään murrosiässä, peniksen kasvaessa, esinahka löystyy ja irtoaa terskan pinnasta. Tällöin esinahka on vedettävissä taaksepäin niin, että terska paljastuu.

Ahdas esinahka

Esinahka voi olla myös kireä ja ahdas. Se tarkoittaa, ettei sitä ei saa vedettyä taaksepäin. Kireälle esinahalle ei tarvitse tehdään mitään, ellei siitä aiheudu jotain haittaa tai vaivoja, kuten toistuvia tulehduksia. Joskus ahdas esinahka voi aiheuttaa kipua peniksen jäykistyessä ja seksitilanteissa, kuten itsetyydytyksessä. Jos ahdas esinahka aiheuttaa huolta ja vaivoja, on syytä varata aika lääkärille. Lääkäri arvioi tarvitseeko asialle tehdä jotain.

Esinahan kireyttä voidaan hoitaa eri tavoin. Joissain tilanteissa esinahkaan tehdään toimenpide, jota kutsutaan ympärileikkaukseksi. Se on kuitenkin viimeisin vaihtoehto kireän esinahan hoitamiseksi. Ympärileikkaustekniikoita on erilaisia ja sen valinta riippuu siitä, miten kireä esinahka on.