Varaa lääkäriaika keskustellaksesi kuukautiskivuista

• Kun tulehduskipulääkkeet eivät auta.
  • Kipujen alkaessa jo päiviä ennen vuodon alkamista.
  • Kivua tuntuessa laajalla alueella vatsassa ja selässä. Lisäksi sinulla voi olla kipuja seksissä tai esimerkiksi ulostamiskipua
  • Jos joudut olemaan poissa koulusta tai harrastuksista kivun takia.

Kuukautiskivut

Kuukautiskivut ovat yleinen vaiva, mutta onneksi hoidettavissa. Kuukautiskipuja kannattaakin hoitaa tehokkaasti, koska pahimmillaan kivut ovat iso riesa; kouluun ei pääse, harrastukset jäävät väliin ja olo on surkea.

Kuukautiskivut voivat tuntua isolla alueella, aina alavatsasta, selkään, nivusiin, jopa reisiin saakka. Lisäksi samaan aikaan voi esiintyä mahaoireita, ripulia, ilmavaivoja, jopa oksentelua. Päänsärkykin voi liittyä kuukautisiin.

Ennen kuin hakeudut kipujen takia lääkäriin, voit kokeilla hoitaa niitä itse. Joillakin kipuihin auttavat kevyt liikunta. Osaa auttaa lämpötyyny alavatsalla. Jos nämä eivät auta, niin kannattaa kokeilla apteekista ilman reseptiä saatavia tulehduskipulääkkeitä.

Apua tulehduskipulääkkeistä

Tulehduskipulääkkeet auttavat hyvin kuukautiskipuihin säännöllisesti käytettynä. Ne vähentävät elimistön prostaglandiini-nimisen aineen muodostumista. Juuri prostaglandiini saa kohdun kramppaamaan ja kohdun limakalvoa irtoamaan. Tämä aiheuttaa kipua.

Särkylääkkeen käyttäminen muutaman päivän ajan kuukaudessa, ei ole haitallista. Jos tiedät olevasi allerginen näille lääkkeille, älä käytä niitä. Löydät lääkkeen annostusohjeet lääkepakkauksesta. Lääkkeen maksimiannostusta ei saa ylittää.

Kun otat tulehduskipulääkkeen mahdollisimman varhain kuukautisten ensimerkkien ilmaantuessa, pystyt parhaiten estämään kivun muodostumista. Näin sinun ei tarvitse käyttää niin paljon lääkkeitä. Käytä kipulääkettä ensimmäiset vuotopäivät säännöllisesti pakkauksen ohjeen mukaan. Tiedät itse, monenako päivänä sinulla yleensä kipua esiintyy. Yhtä monena päivänä kannattaa käyttää kipulääkettäkin.

Apu voi löytyä myös ehkäisypillereistä. Ne yleensä lieventävät kipuja, ja lisäksi ne säännöllistävät kuukautiskiertoa ja niukentavat vuotoja.

Lääkärin vastaanotolta apua

Jos kuukautisiin liittyvät vaivat ovat voimakkaita, asiaa on syytä selvitellä tarkemmin lääkärin avustuksella. Esimerkiksi kipujen alkaminen päiviä ennen kuukautisvuodon alkamista tai kipulääkkeiden huono teho ovat hyviä syitä lääkärin vastaanotolle hakeutumiseen. Myös yhdyntäkivut ja kipu ulostamisen yhteydessä ovat oireita, joiden syitä on hyvä selvitellä tarkemmin. Joskus kuukautisiin liittyvien vaivojen takana on sairaus nimeltä endometrioosi. Tästä voit lukea lisää endometrioosiyhdistyksen verkkosivuilta.