Kuukautiset eivät tule

Aiemmin säännölliset kuukautiset voivat jäädä pois monesta syystä. Ensiksi täytyy miettiä, voiko kyse olla raskaudesta. Jos on harrastanut ilman ehkäisyä sellaista seksiä, jossa siemennestettä on päässyt emättimeen, on raskaus periaatteessa mahdollinen. Silloin kannattaa tehdä raskaustesti. Lue lisää raskaustestin tekemisestä.

Kuukautiskierto on herkkä häiriintymään.  Kuukautiset voivat jäädä pois, jos paino muuttuu nopeasti. Niin lihominen kuin laihtuminen voi häiritä kiertoa. Stressi, esimerkiksi kouluhuolet, voi myös vaikuttaa. Liiallinen liikunta saattaa olla syy kuukautisten poisjääntiin. Moniin sairauksiin voi liittyä kuukautisten poisjääminen. Tällaisia tauteja ovat esimerkiksi kilpirauhastaudit ja hoitamaton keliakia.

Jos kuukautiset jäävät pois ja tietää varmuudella, että ei ole raskaana, voi tilannetta seurata jonkin aikaa rauhassa. Jos kuukautisia ei tule pariin kuukauteen, kannattaa asiasta mennä puhumaan lääkärille tai vaikka kouluhoitajalle. Lääkäri selvittää tilannetta kyselemällä ja tarvittaessa tarkistamalla muutaman verikokeen.

Poisjääneet kuukautiset palaavat yleensä itsestäänkin, kun syy ollaan selvitetty. Joskus kierto voidaan käynnistää myös hormonilääkkeillä.

Kuukautiset alkavat yleensä ennen 16 - vuotta

Kuukautisten alkamisaikataulu on yksilöllinen ja siihen voi vaikuttaa perintötekijöiden lisäksi muutkin asiat, kuten paino ja harrastetun liikunnan määrä. Jos kuukautisia ei ole kuulunut 16  -vuoteen mennessä, kannattaa hakeutua lääkäriin. Lääkäri selvittää tutkimusten avulla, mistä on kyse. Jo tätä aikaisemmin (viimeistään 13-vuotiaana) pitäisi mennä lääkäriin, jos mitään muitakaan murrosiän merkkejä ei ole tullut (rintojen kasvu, karvoitus).