Välivuodot

Välivuoto tai tiputteluvuoto, on niukkaa veristä vuotoa muulloin kuin kuukautisten aikaan. Sen taustalla voi olla erilaisia syitä. Tiputteluvuotoa tulee joillakin naisilla munasolun irtoamisen aikaan. Se voi liittyä ehkäisymenetelmän käyttämiseen. Myös tulehduksiin ja seksitauteihin voi liittyä tavallisuudesta poikkeavaa verenvuotoa. Hormonitoiminnan häiriöt aiheuttavat tiputteluvuotoja. Joskus seksitilanteissa limakalvoihin saattaa tulla nirhaumia, jotka vuotavat verta. Jos vuodon syy on tulehdus, helpottavat oireet, kun tulehdus on hoidettu.

Kun tällainen ylimääräinen vuoto tulee ensimmäisen kerran, tai jos sitä ilmaantuu useamman kuukautiskierron aikana, on hyvä hakeutua lääkärin vastaanotolle selvittämään vuotojen syy.

Lääkäri tutkii asia keskustelemalla kanssasi muun muassa kuukautishistoriasta. On siis hyvä opetella kirjaamaan omia kuukautisia säännöllisesti kalenteriin ylös. Usein lääkäri selvittää asiaa myös gynekologisen tutkimuksen ja tulehdusnäytteiden avulla. Ultraäänitutkimus puolestaan kertoo munasarjojen ja kohdun tilanteesta.

Useinkaan vuotohäiriöt eivät tarvitse hoitoa, mutta niiden syy on aina hyvä selvittää.