Lantiopohjan lihasten tunnistaminen

Lantiopohjan lihasten tunnistaminen ja niiden tahdonalainen supistaminen ja rentouttaminen ei ole välttämättä helppoa. Jokainen voi ne kuitenkin harjoittelemisen avulla oppia. 

Sormitesti

  • Pese kätesi.
  • Laita liukastetta etu- ja keskisormiisi. Voit käyttää esimerkiksi ruokaöljyä tai perusvoidetta, joka ei ärsytä limakalvoja.
  • Työnnä yhteen liitetyt sormet varovasti emättimeen noin 3-5 senttimetrin syvyyteen. Aluksi voi kokeilla tätä myös yhdellä sormella.
  • Rentoudu hetkeksi.
  • Purista sitten emättimelläsi sormiasi ja päästä rennoksi.
  • Vedä sormet ulos ja pese kätesi.

-> Tunsitko puristuksen sormissasi?

-> Liikkuivatko sormesi emättimessäsi ylös kun jännitit ja sitten alas, kun rentoutit emätintäsi?

Jos vastasit kyllä, lantiopohjan lihaksissasi on voimaa. Tee silti lantiopohjan lihasten jumppaa päivittäin, sillä niiden vahvistaminen ja voiman ylläpitäminen ei mene koskaan hukkaan.

Jos vastasit en, et varmaankaan vielä löytänyt oikeita lihaksia. Sormitestin avulla voi etsiä oikeita lihaksia, jumpata aina välillä ja taas kokeilla, ovatko oikeat lihakset löytyneet.

Tutki ja tunnista lantiopohjan lihakset peilin avulla

Mene selin makuulle polvet koukussa ja katso peilin avulla emätintä ja peräaukkoa sekä niiden välistä ihoaluetta. Kun supistat lantiopohjan lihaksia, peräaukko ja emätin kutistuvat ja imeytyvät sisäänpäin. Ne pysyvät supussa niin kauan, kun jaksat ylläpitää jännitystä. Kun taas rentoutat lantiopohjan lihakset, emättimen aukko ja peräaukko tulevat taas paremmin esiin.

Tunnistamisharjoitus virtsatessa

Testaa, osaatko supistaa oikeita lihaksia katkaisemalla virtsasuihkun kesken virtsauksen.
Kun virtsasuihku katkeaa, osaat supistaa lantionpohjan lihaksia.